трънки и блогинки

Windows – бащата на лошите интерфейси

Написано на: 13.08.2007 · 15 коментара

Мразя новите интерфейси. Не ме интересува дали са по-добри или по-лоши от досегашните. Напълно достатъчно ми е, че трябва да се запознавам и тепърва да се ориентирам в тях. От няколко дни ползвам Windows и ми е гадно. С убеденост мога да заявя, че като основа за разработчици той предпоставя за сериозно объркване на потребителя с липсата си на основни принципи при създаване на приложения за него.

Всяко windows приложение може да има свои икони, свой външен вид, начин за подреждане на менютата, свои клавишни комбинации и свой „правилен“ начин за вършене на най-честите и прости операции. Всяко приложение трябва да се учи, преди потребителя да започне да го ползва и нищо чудно, че повечето хора единствено познават програмите, с които им се налага да работят. Свободата е хубаво нещо, когато позволява да се отговори на най-специфичните потребности, но при Windows липсват общи базови правила кое къде се намира или как се прави и така се създават предпоставките за пълната анархия, която цари сега. Програмите една с друга не си приличат, нито показват визуална съвместимост с операционната система. Най-лошия пример са програмите за сваляне, музикалните и видео плейъри, които идват с невъзможни за разгадаване скинове и могат да вбесят всеки, които единствено иска да си свърши работата с тях. Няма консистентност.

Точно консистентност беше думата, която ми дойде първо на ума, когато преди години видях bluecurve темата, с която RedHat бяха облякли GNOME. От тогава насам, всеки GNOME потребител вижда, че ползва единна графична среда елементите на чийто приложения могат да бъдат променяни и нагласяни изцяло, но и отново да бъдат в синхрон едно с друго. Среда, с единни контроли, където единственото което трябва да разбереш е как става нещото, което искаш да свършиш, а не да почваш отново и отново да търсиш как се отваря или запазва файл. Същото е и при MacOS – там дисциплината в това отношение е още по-голяма и това е една от причините Apple почитателите да се хвалят с леснотата на използване на системата – тя не ги кара да учат едно и също нещо безброй пъти, а превръща в навик знанието къде да го намерят и така им оставя само непосредствената работа.

Резултат от тази неразбория в Windows е и част от нежеланието и страхът, с който потребителите подхождат към компютъра. Друга много важна роля играе традиционния навик на Microsoft да претрупва продуктите си с опции, които освен, че объркват незапознатия го уморяват и отклоняват от задачата, която иска да свърши. Гадна работа.

Категория: всякакви

15 коментара ↓

  • Хубаво ми е, когато хората коментират. Чета внимателно всеки коментар и отговарям, когато имам какво да кажа.

  • секвентон на 13.08.2007г. в 16:01ч.

    К’во толкова я намразихте тая Vista…при мен всичко е под контрол.

  • пейо на 13.08.2007г. в 16:09ч.

    @ секвентон
    Аз в момента съм на и говоря за XP, а Vista има съвсем други освен тези проблеми. Разликата можеш да я оцениш, когато прекараш време и свикнеш на хубаво в друга графична среда.

  • Сашо на 13.08.2007г. в 17:55ч.

    Пейо,
    Не че не си прав, но свободата всеки калпав или със странен вкус дивелопер/фирма да може да напише приложение за Windows е една от причините за 9x% пазарен дял…

  • Лъчо на 13.08.2007г. в 19:02ч.

    Много, много си прав. Интерфейсът във всички версии на Дограмата е отвратителен. Признавам, имат и някои добри попадения, и то само когато копират от OS X.

    @Сашо
    Не мисля, че точно това причина за популярността на Windows. Далече си от истината. Де факто можеш да направиш програма с изкилиферчен и недъгав интерфейс под всяка среда със всеки туулкит, под всяка операционна система. Просто ето това и сродните му, ако въобще има са или крайно лоши или крайно недостатъчни за да няма анархия в Windows.
    Докато това
    и това са съвсем различни неща.
    И нещо повече – и при Apple, и при GNOME освен големи компании, дето да правят програми има и общност. И двете общности определено си спазват правилата и указанията. При Windows освен джунгли от софтуер, по-голямата част разбира се – скапан/грозен/мизерен/недъгав, друго няма.
    Разбира се, може и да греша – не съм използвал Windows от години, а нямам и намерение. Това са мои наблюдения като част от публиката.

  • Иван Славов на 13.08.2007г. в 20:47ч.

    Празни приказки..
    Можеш ли да посочиш конкретни примери и елементи на интерфейса, които да подкрепят мнението ти?
    Или пак празни приказки против Win, написани в личен блог, само щото там можем да си пишем каквото си поискаме

  • pro01 на 14.08.2007г. в 00:59ч.

    аз съм хардкор потребител на уиндоус от 93-та до момента. никога не съм сменял ос-а, освен спорадичните опити, в които съм се сблъсквал с линукс и с наскоро инсталирания pearpc, който достави чудото на panther-а под уиндоуса ми. дори мобилните ми устройства работят с уиндоус – едното с hpc 2000, другото с mobile 6.

    уиндоуса, както всеки друг ос има елементарни поведенчески рамки, които потребителя трябва да усвои, за да работи нормално. те не са сложни или стресиращи. или поне не повече от тези на други осове. не смятам, че потребителите подхождат със страх към компютъра заради уиндоуса. те биха подходили със същия страх и към най-футуристичния и юзър френдли ос. защото откакто има графичен шел, компютъра придоби респектиращ вид. прост пример. помня първия сблъсък на баща ми с дос през 93-та – директно се хвърли да си пише името на промпта, без грам идея какво прави. просто седна и започна да трака нещо. няколко години след това гледаше уиндоус 95 като втрещен и не знаеше за какво става дума. аз му пусках шаха, аз му го спирах, макар че е въпрос на 2-3 клика. вярвам, че същото щеше да се случи ако вместо 95 там се мъдреше xwindows или каквато по него време е била графичната надстройка на линукса, или текущата версия на мак ос.

    хомогенноста при уиндоус изчезна с „интерфейса на бъдещето“ 95. дотогава всичко беше хомогенно и някак унифицирано. вероятно защото наистина по него време куцо и сакато не правеше безумни приложения с безумен интерфейс. тези две идиотщини успях да открия с разглеждане на по-малко от 10 програми. коефициентът не е добър, признавам. но пък всеки стар уиндоус потребител е изградил едно особено чувство, един особен нюх към приложенията, и в един момент почти безпогрешно може да определи кое приложение е шит и кое върши работа още преди да ги инсталира.

    огромна част от разработчиците на софтуер нямат никаква представа, нито желание да се запознават или спазват гайдлайнове за интерфейс. те дори не знаят за подобни неща. но знаят какво приложение искат и към кого е насочено то. работил съм по интерфейсите на достатъчно приложения, които в началната си идея започват с „искаме да е по-добро от това“ (конкуренцията) и в крайния си вид завършват с микс от несъвместими елементи по усмотрение на клиента. дали това е причина за неуспеха на подобни продукти? не точно. тези, по които съм работил, се развиват и котират силно. може би защото са нишови и защото хората, които ги ползват мислят по начин, който дадения интерфейс удовлетворява, напук на моето или нечие друго недоволство, че така не трябва да се прави.

    иначе, пейо, си прав – при разработчиците на уиндоус приложения цари анархия, макар че компанията разполага с много сериозно ноу хау за контрол на качеството. и не може да е другояче, защото тя не е на пазара от миналата година. когато става дума за продукти на компанията, контролът е церберски, знам от опит. но явно за 3rd party продукти, този контрол не може или не е необходимо да бъде прилаган.

    аз лично съм за това всеки разработчик на софтуер да бъде поне регистриран партньор на компанията и като такъв да се задължава да приема и спазва определени правила и норми. и вярвам, че сериозните разработчици го правят. макар че… достатъчно е да си пусна диска с драйвърите за дъното или видеото, за да разбера, че в азия, както обикновено, са на друго мнение :)

  • пейо на 14.08.2007г. в 02:11ч.

    @ Сашо
    Благодаря. Прав си, че разработчиците са насърчавани и улеснявани всеячески от MS. Всички помним „Developers, Developers, Developers… „, което е едно от най-мъдрите неща изричани от Стив Балмър. Той направи много за развитието на MS, но според мен интересите на компанията, които основно защитава не съвпадат с интересите на потребителите и аз се оплаквам от резултата на тази политика.

    А иначе както ти си казал, че 9х% са потребители точно на тази ОС, така аз мога да кажа, че и същия процент хора стават по-уморени, изтормозени и/или флустрирани в резултат на дразнението предизвикано от този графичен хаос.

    @ Лъчо
    Ти можеш да ги обясниш много по-добре тия неща. Благодаря за връзките.

    @ Иван Славов
    На този тип аргументация от твоя страна бих отговорил само с едно име – Windows Media Player. Пусни, ползвай и отговорите сами ще ти дойдат.

    @ pro01
    Ти написа лекция, но доколото те знам имаш още много за казване. За текстови срещу графичен интерфейс аз имам наблюдения в силна полза на текста, но за тях – друг път. Ако ти се говори още – ще се радвам да прочета. Теб предпочитам да те слушам по тази тема.

  • Лъчо на 14.08.2007г. в 04:40ч.

    @pro01
    Аз подхождам със страх и ужас към всеки диск с Windows, най-малкото заради тази и тази случки. Както и хиляди други.
    Нищо и никой не може да ме убеди, че Windows е добра система. Даже иконките не ми харесват. И това не е защото съм инатлив, изпълнен с адреналин, „уа, аз съм гуру, ползвам линукс, копиле, ти смучеш щото си с прозорец“-тип тийнейджър, а просто защото лично съм се убедил. И преди много години когато я използвах (я, забива – рестартирай; я, рестартира се самичко – преинсталирай!) не я харесвах и сега не я харесвам, особено когато неинсталирана ми съсипва хардуера.

    Сега за интерфейса… Разработчиците, които създават гореспоменатите джунгли от изчанчени програмки ги създават не само поради собствената си некадърност. Примерите които си дал вярвам са първите стъпки в програмирането на разлигавени ученици. Остави ги тях. Виж по-големите програми, които действително се използват масово – често всички те са с коренно различни интерфейси. И не говоря за малоумно направени скинове с яка кака, дето от зърната ѝ се усилва/намаля звука, а за истински програми – различни икони, различни бързи клавиши, различен фон на самите обекти (widgets) и т.н, при това подредени в различен ред. Това е уникално тъпо и не трябва да се допуска.
    Вярно, че ако Adobe кажат, че ще си правят каквото си искат никой не може да ги спре, но не там е въпроса. Въпроса е, че Microsoft не си мръдват и пръста даже да направят нещо по проблема с анархията в интерфейса за програмите за тяхната система. Сам би трябвало да се досещаш, че те могат да направят много за да подтикнат и насърчат разработчиците да спазват някакви указания и ред.
    Очевидно е („…xwindows или каквато по него време е била графичната надстройка на линукса…“) , че не си много наясно как стоят нещата от другата страна на барикадата (което не е лошо, разбира се). Тук си имаме различни графични среди, като по-големите имат унифициран външен вид. Слагаш си една widgets тема – всичките ти програми я използват. Слагаш си една тема за икони – всичките ти програми я използват. Разбира се има пропуски в темите с икони , разбира се можеш да използваш програма, написана използвайки различен туулкит и да не изглежда много добре на фона на остналите, но това са дребни изключения и са рядкост. Та, всичките програми изглеждат наистина интегрирани. Интеграция – това липсва в Windows. Както и много, много други неща (напр. сигурност, стабилност, ползваемост, прочее).
    И изведнъж се появява една кичозна шарения която стига дори до там някои програми да използват различна рамка за прозорците (виж: iTunes, със сигурност има и други, ти ги знаеш по-добре).
    Анархията е абсолютна и пълна и трябва да се вземат мерки. Ама кой да ги вземе… developers, developers, developers, сигурно :Р

    Между другото, аз вече сериозно навлизам в интерфейс дизайна и навярно скоро ще ми се наложи да пиша HIG точно за моята графична среда. Защото става все по-голяма и по-популярна и все повече програми се пишат с двата туулкита, които предоставя. Съответно трябва да се въведе ред преди да е станало късно, за да не се налага хората да си пренаписват (части от) програмите заради мен, защото съм закъснял. Или по-лошо – да не си мръднат пръста, защото съм закъснял и програмите им да останат неинтегрирани с останалите.

    Дълъг дебат може да се води, но не му е тук мястото… Май даже трябваше да отговоря в блога си, обещавам повече да не прекалявам така :-) Ще ме прощаваш, Пейо.

  • zlatkata на 14.08.2007г. в 10:19ч.

    ето ви едно мнение на 100% консуматор блиндинка:
    наложи ми се да се измъчвам с Виста…много е шарена,ама тепърва трябва кой знае колко да чета докато я схвана-вчера се мъчих 30 минути да запаметя един документ в новия word.А за свободния софтуеър- нито има кой да ми го покаже,нито пък имам толкова много вроден интелект да се справя без помощ.Освен това платените ми програми,с които си изкарвам насъщния са писани за windows….

  • pro_01 на 14.08.2007г. в 11:20ч.

    @лъчо: какви барикади, какви дебати бе, човек :) прав си, не съм запознат в другите осове в подробности, защото не са ми представлявали интерес. ако преди 10 години приложенията, с които работя имаха линукс версии, сигурно сега щях да ползвам линукс. ако имах тогава възможност да инвестирам в мак, сега щях да ползвам мак. обаче аз ползвам това, с което съм свикнал. а всички знаят, че навиците най-трудно се променят. и басирам се, хич не им е леко на хората, дето искат да „освободят“ софтуерно администрацията. всичко това е стрес. така както за мен е стрес всяко ново приложение, което тепърва трябва да усвоявам. вистата също предизвиква стрес. спокойно можеш да усвоиш друга операционна система, вместо да мигрираш от експи към виста. особено ако си блондинка :) (шорткътите са същите, ctrl-s все още записва документа, големия кръгъл бутон в ляво пък, е менюто с всички нужни опции). не вярвам, че майкрософт може да си позволят да не им пука за каквото и да било, особено за вида на онова, което цял свят ползва. вярвам, че имат много сериозен екип психолози и изследователи на потребителското поведение, и провеждат много строги проучвания преди да направят следващата крачка. мисля, че е много погрешно да се смята, че карат по инерция и разчитат на верните си залюхани клиенти. чисто хипотетично, ако правят така, не вярвам че ще отнеме повече от 10 години да се сгромолясат фатално. и мисля, че управленският екип на компанията далеч не е толкова елементарен, щом я е докарал до тук :) и не вярвам, че ако майкрософт реши да стандартизира gui-то и да го налага сред производителите на софтуер, ще е много лесно. всъщност, ако правилно помня, по едно време ставаше дума за патентоването му. което допълнително би усложнило нещата. съгласен съм, че трябва да има стандартизиране на елементи – скролове, полета, бутони, икони дори.

    но всъщност, очарованието на уиндоус донякъде идва от това, че част от разработчиците отказват да се съобразяват с дървения му интерфейс :)

  • zlatkata на 14.08.2007г. в 12:42ч.

    @pro 01 не може бре,машинката просто се продава с Виста…ти що си мислиш че не съм си поискала експи?:))

  • секвентон на 14.08.2007г. в 12:58ч.

    дааа и аз точно поради тази причина съм с Виста… а чипсета ми се оказа „having issues with osx86 at all“…

  • Вени Г. на 14.08.2007г. в 13:02ч.

    И аз като Про – започнах под DOS, после минах на Win3.1 следващите по ред на номерата, и също си имам „едно особено чувство, един особен нюх към приложенията“.

    Но за разлика от него съм решила да вложа усилия да да се преборя с този си компютърен навик (хехех, Pro измисли хубава дефиниция на Win – „натраплив компютърен навик“ ), обаче не съм се спряла на дистрибуция.

    Gnome ми изглежда сложничък като за мен, а пък и парите са също фактор за мен. та затуй ми е въпроса – как преценяваш Ubuntu от гледна точка на консистентност?

  • Д.Василев на 15.08.2007г. в 10:40ч.

    @Пейо: Когато сменяш потребителския интерфейс винаги е гадно. Но следното нещо: „Всяко windows приложение може да има свои икони, свой външен вид, начин за подреждане на менютата, свои клавишни комбинации и свой “правилен” начин за вършене на най-честите и прости операции.“ е в сила и за всяко linux приложение. Вярно, че HIG доста е стандартизирал GNOME приложенията, но освен тях има и други приложения, които ако се наложи да ползваш, може да те хване яд. Не знам доколко Microsoft са за бой, че не са се опитали да направят такава стандартизация. Преди излизането на Windows 95 нещата бяха доста по-трагични. Например shortcut-ите за отваряне и записване на файл в отделните приложения бяха различни. От друга страна залитането към нещо подобно на HIG за GNOME май също не е хубаво. Тъй като съм KDE фен, не ги следя GNOME работите, но имам някакви спомени как преди известно време имаше някакви караници по форумите за плюсовете и минусите на HIG.

    По отношение на лош интерфейс за мен най-яркия пример е Matlab. Ползвам съм го и под windows и под linux. Shortcut-тите в двата варианта се разминават жестоко, като под linux дори нямат нищо общо със shortcut-ите на графичната среда, която се ползва. Така и не се научих бързо да са записвам файловете и да правя copy-paste на текст.

  • turin на 15.08.2007г. в 11:45ч.

    Пейо, сритай го това XP, що го търпиш… Виж на мен колко ми е гот, като не ми се налага да пиша за лош интерфейс :) Fuck Windows-а, дори и клиент/работодател да иска да ползваш такова, не си заслужава тормоза.

    И да, винаги ще се намери кой да каже „мче той уйндолса си е много хубав, вий не разбирате“. Аман. :P