трънки и блогинки

24.09.2007

Написано на: 24.09.2007 · 25 коментара

Учителски тест
Темата е актуална и затова на всички, които си мислят, че може да има парично измерение на учителския труд, искам да се пробват да се вкарат в тяхната ситуация. Изберете си една възрастова група от първи до дванадесети клас и си представете, че сте затворени с тях в една стая. Около двадесет и няколко хиперактивни деца от началните класове, тийнейджъри, които ги шибат яростно пубертетските хормони или ученици от дванадесети клас, които се бръснат всяка сутрин. Задачата ви няма да ги научите на нещо, а просто да запазите състояние на духа в тяхно присъствие. Спомнете си какво е било във вашия клас и представете дали им е било лесно с вас и имайте предвид, че вероятно е много по-тежко.
А аз подкрепям изцяло учителската стачка. За съжаление това правителство доказа, че може да решава единствено под стачен или европейски натиск.

IPTV
Интернет доставчикът ми тества да пуска телевизия. Засега качеството е супер, но за мен, когато телевизията излиза от компютъра, веднага си проличават недостатъците ѝ. Няма възможност да я сложа на пауза, да превъртя, иска моето внимание когато тя, а не аз, реша, а не предлага съдържание, което не ми е вече достъпно чрез торенти, примерно. Като допълнение за единицица смислена информация, трябва да приемам всичките глупости, които ми предлага и накрая се доказва отново загуба на време. А когато някой ми губи времето, въобще не ме интересува дали алтернативата е законна или не.

Машина на времето
Едно от събитията, на които никой не обърна заслуженото им внимание е отварянето на архива на NY Times. Макар и не пълно, отварянето предоставя гигантски масив публично достъпна информация, който тепърва ще бъде използван да ни образова и развлича, а се надявам, че скоро и други ще го последват. NY Times е вестникът, който ми се иска да чета докато закусвам в неделя. Е, освен, ако брой на New Yorker не е наблизо.

„прекрасни, лукави хора, чудна природа“
Това е един от любимите цитати от изложбата на картички, изпратени от немски туристи на българското черноморие. Картичките ми се разкриха като много интересна форма със свои особености – кратки текстове, които могат да бъдат прочетени от всеки, през чийто ръце минава картичката.

Категория: кратки

25 коментара ↓

  • Хубаво ми е, когато хората коментират. Чета внимателно всеки коментар и отговарям, когато имам какво да кажа.

  • Владо на 24.09.2007г. в 12:03ч.

    Аз не подкрепям стачката на учителите, и понеже аргументацията е дълга, я има тук: http://vlado.gradina.net/?p=110
    Накратко, ако ти коства усилия да си на „ти“ с тях и да запазваш състояние на духа – просто не си за там.

  • Д.Василев на 24.09.2007г. в 12:18ч.

    @Пейо: Честно казано не виждам как стачката решава проблемите в образованието. В момента синдикатите са се вкопчили в 100-те% увеличение и не искат да отстъпят (т.е. не са склонни на по-малко), но дори и да им ги дадат, проблемите ще останат.

  • Георги на 24.09.2007г. в 17:33ч.

    От един сравнително достоверен източник дочух, че може и университетските преподаватели да се включат в някакъв момент. Там като ревнат ония ми ти доценти с 300-400 лв заплата ще стане чудото…

  • Георги Чорбаджийски на 24.09.2007г. в 17:51ч.

    Кой тоя доставчик?

  • Борислав Борисов на 25.09.2007г. в 07:08ч.

    Не че е особено важно, но трябва да споделя, че в блога ми новината за отварянето на архива на „Ню Йорк Таймс“ се появи няколко минути след публикуването ѝ, като остана в страничната колонка няколко дни – с директна препратка към източника. Колонката вече я няма (беше от del.icio.us, но правеше проблеми със скрипта) временно. Казвам всичко това, защото се зарадвах, че някой наистина е обърнал внимание на това събитие. След десетилетни напъни на българските медии да изобретят бизнес модел за онлайн присъствието си, дано този факт ги убеди, че това е верният път. А достъпът до архивите на „Ню Йорк Таймс“ си е сдобиване с ново интелектуално богатство.

  • пейо на 25.09.2007г. в 09:57ч.

    @Владо и Д.Василев
    Когато получаваш ~ 350лв. не става въпрос за дългосрочни цели и концепции, а единствено за физическо оцеляване. И двамата говорите за концепции и дългосрочни цели, докато за мен акцентът е мизерията в която са учителите. Не може с хора, които тънат в нищета да се говори за бъдещето.
    Когато става въпрос да се иска от някой, винаги трябва да имаш предвид какво даваш, а мисля, всички сме взели значително повече отколкото сме дали.

    @ Борислав Борисов
    Това беше по-скоро опит за забележка към другите медии :-)

  • Д.Василев на 25.09.2007г. в 11:17ч.

    @Пейо: Аз не казвам, че не трябва да им увеличат заплатата, но от друга страна 100% е супер смешно. Доколкото разбирам от пресата има някакво предложение от страна на правителството за увеличение между 30-50%, но не! Синдикатите искат много повече.

    По отношение на мизерията нещата не са толкова еднозначни. Средната месечна заплата за миналата година е 355 лева, а за тази най-вероятно ще бъде малко на 400. Аз лично нямам нищо против да бъда учител в някое село срещу сумата, която цитираш. Да в София е недостатъчна, но доколкото ми е известно няма диференциране на заплатата по населено място. Даниел Вълчев взе да предлага някаква схема за диференцирано заплащане, но на учителите не им се хареса и се разсърдиха, а синдикатите намесиха 100% увеличение, което сега е мотивът за стачката. Както и в началото на годината покрай протеста на ФМИ излиза, че всичко е провокирано от принципно разумно предложение.

    Тъпото в системата на образованието е, че реформите трябва да се правят на малки стъпки, защото съпротивата е голяма. За финал, ето ти още една гледна точка

  • Владо на 25.09.2007г. в 12:47ч.

    Пейо, истината боли, но трябва да си я кажем:
    95 % от учителите не трябва да оцеляват физически в училище, а някъде другаде. Не ме интересува къде. Те не стават за учители и това е ясно на всички ни. Кръгът се затваря обаче – няма пари -> няма качество -> няма пари. На който не му отърва, да се маха. Всеки би могъл да взема повече, отколкото взема. Но искания като тези на учителите имат само тези, които работят на чувствителни места – на места където стачката се усеща от всички и веднага. Това са шофьорите в градкси транспорт и лекарите. Както казах 350 лв са смешни – и аз много искам учителската професия да стане по-привлекателна, за по-кадърни хора, но не мисля, че това ще се случи с изпълнение на сегашните искания.

    Аз мога да преподавам и да оцелявам, дори тия 350 лв да ги дарявам на училището, а не съм от най-организираните.
    Не казвам и, че човек трябва да не прави нищо друго освен да работи, ако иска да оцелее, но определено на всички ни е трудно. Просто някои са по-адаптивни и вземат съдбата си в свои ръце, други не са и предпочитат да хванат другите за гушата.

    Нека не забравяме че в над 50 работни(!) дни от годината, учителите са в платен отпуск, в който могат да се заемат с това-онова. Кой друг разполага с такъв отпуск?

  • Дончо на 25.09.2007г. в 13:03ч.

    @Владо: Абсолютно си прав. Но в България, както знаем, чакаме някой да ни оправи.

    Да, учителите трябва да работят допълнително. В Дания също заплатите не са им високи. Заради това обикновено „си знаеш“, че завършвайки учител ще трябва да работиш и другаде, ако искаш да си в едно средно финансово положение.

    Не може (НЕ МОЖЕ) да имаш 3-4 месеца платен отпуск всяка година и да искаш да си с 1000 лв заплата. Просто не може.

  • Све на 25.09.2007г. в 23:52ч.

    Учителската стачка предизвиква голям смут сред всичките ми колежки с деца. Аз не я следя отблизо, обаче определено смятам, че работата на учителите хич не е от най-лесните. Само че аз бих гласувала „за“ повишение на заплатите според това кой-колко зор влага в работата си. Винаги съм очаквала от учителите не само да си изпеят урока, но и да научат ученика на нещо човешко, да помогнат във възпитанието на некви ценности, дет се вика. То верно, че малко мъчно да се случи с шайка незаинтересовани от нищо тийнейджъри, ама все пак – ако някой учител наистина влага много усилия в работата си, а друг гледа само да отбие номера – едва ли е удачно да им се плащат едни и същи заплати :(

  • nousha на 26.09.2007г. в 12:08ч.

    Све, а как да разберем дали си гледат работата? Смешно е, та във всеки отрасъл има хора, които си я гледат, и такива, които не. Къде го има това ясно изразено разграничаване в заплатите? Ако някой не си гледа работата, го уволняват и толкоз. Освен това, за да се разбере, е нужен контрол. Мониторинг. Тестове. Би било добре да се правят, обаче видяла ли си какви са новите изисквания за клас квалификация на учител? Аз по-добре да стана космонавт!
    Не ме разбирайте погрешно, смятам, че на некадърните учители не само трябва по-малко да им се плаща, ами направо трябва да се изхвърлят от системата, защото те причиняват неизмерими вреди, това всеки от нас го е изпитал. Само че тук нямаме система как да поощряваме добрите, какво остава да санкционираме лошите преподаватели… А и ето ви и друг аспект в следствие на заплатата – един ученик 10 клас много добре знае каква е релацията пари-престиж, много добре знае колко получава даскалът по физика, примерно, как очаваме да има той уважение към тоя човек, пак примерно? Особено в нашето прекрасно общество с възвишени ценности. А най-важното в тази професия се гради на отношенията, заплатите са само фактор в цялата схема.

  • galia на 26.09.2007г. в 14:49ч.

    Изцяло подкрепям ста4ката на у4ителите! Oсвен, 4e трябва da се вдигнат заплатите им, тя има символи4но зна4ение: крайно време e българските правителства дa обърнат внимание на образованието в страната и на мизерното му състояние. Бъдеshtето на един народ се състои в младежта и нейната енергия.

    Нито една иконми4ескя реформа не може да компенисра това, което една държава губи от липсата на образовани хора.

    Ако не се спре мизерията, в която се намира образованието ни съдбата на България е на low cost територия с ниско квалифицирана работна ръка.

    Нека у4ителите ста4куват!

    А това правителство, както и жълтото, се оказаха най-корумпираните и антибългарски правителстза! Заковаха България в категория ТРЕТИ СВЯТ.

  • Дончо на 26.09.2007г. в 15:20ч.

    @galia: да не би случайно „ч“-то на клавиатурата ти да не работи? Или „така е модерно“ да се пише вече из Мрежата?

    Пейо, сори за оффтопика, ама ми завира дебелото „4ерво“, като видя някой да ми „4атка“ така! Особено и като е на кирилица!

    Колкото до съдбата на България, Галя… ами ние сме си low-cost дестинация по принцип. И това е хубаво – този век точно low-cost дестинациите ще са модерни и развиващи се.

  • пейо на 26.09.2007г. в 15:27ч.

    @ Дончо
    Според мен galia е ползвала автоматична транслация и затова и други „букви“ са на латиница. Може и на Виста да е :)

  • Дончо на 26.09.2007г. в 16:19ч.

    @пейо: Аде ся, виста! Всеки път като има проблем, значи Виста ;). То мноо лесно така, а ;) ?

  • galia на 26.09.2007г. в 17:53ч.

    Дон4о, нямам кирилица и използвам емулацията, предложена от Пейо. Не мога да намеря буквата 4.

    За съжаление ти няма с какво да обясниsh „българската“ думата оффтопик, така 4е си я напъхай от другата страна на дебелото 4ерво.

    Относно, low cost измеренията, излез от консуматорската гледна то4ка (България и тя ве4е излезе) и си настрой 4асоvника. Ниски са само заплатите в България! Цените не спират да се ка4ват. Low cost e работната ръка!

  • Биляна Борисова на 26.09.2007г. в 21:28ч.

    И аз подкрепям стачката на учителите с двете си ръце, защото имам две деца, които учат в училище. Искам да ги обучават добре платени учители, които заемат мястото си в конкуренция с още поне трима желаещи, а не както сега, събрани каквито и да е само защото за тази заплата никой нормален човек не би отишъл. Искам и тези хора да имат време вкъщи да почетат и да са в крак с новостите, за да научат децата ми да се оправят в днешния сват, не във вчерашния. Искам и тези хора да са млади и да работят професията си с желание и да я чувстват като призвание. Искам още толкова много неща за децата си… та какво говоря, аз искам за тях най-доброто, а вие? Всичко това не може да бъде възможно за 300 лв. Да, аз никога не бих работила добре за тези пари повече от една година. А вие?

  • zlatkata на 26.09.2007г. в 23:04ч.

    аз пък лично и за себе си вече не подкрепям учителската стачка.Писна ми.Ами ако аз почна да стачкувам че плащам данъци за заплати на некачествен труд,м?….Кой ще ме остави да не работя повече от 2 месеца….аз бях изчислила че унизителното в учителския труд е само отношението на институцията Държава ,заплатите за труда не са никак мизерни.Освен другото всеки месец ми се налага да плащам и купчина пари за частни уроци..щото така е по-удобно…fuck..с извинение за думичката към стопанина на блога :Р

  • Дончо на 27.09.2007г. в 01:41ч.

    @galia: След препоръки като тая не желая да общувам повече с „дами“ от твоя сой. Пък и като ти слушам езика, сигурно работиш тая вечер под някой червен фенер. Хайде да не продължавам, че ме е срам от останалите читатели тук! П!@#$! !@#!@##!!

  • пейо на 27.09.2007г. в 08:25ч.

    @ Дончо
    Това беше учудващо ниско от твоя страна.

  • galia на 27.09.2007г. в 10:56ч.

    Пейо, извинявай за напрежението, но съм доволна, 4е разбрах неshto ново за думата „дебелото 4ерво“: когато е употребена от мъж тя е прили4но описание на неговите 4увства и емоции, особено, когато то „възвира“, а ако е казана от жена, тя упражнява дадена професия. Примерно дизайн на 4ервени фенери….

    Интересна гледна то4ка.

  • Дончо на 27.09.2007г. в 14:44ч.

    @пейо: Пак казвам, извинявай че точно тук. Но нз зла круша – зъл прът. Обещавам повече да не слизам на нивото на този galia, защото не ми е територията и рискувам да ме размажат.

  • * на 27.09.2007г. в 15:20ч.

    @ Дончо
    бах си приказливия мъж. Ти се омаза.

  • Георги Чорбаджийски на 28.09.2007г. в 01:18ч.

    @дончо: поговорката я има и във вариант „от зла круша, зъл компот“ :-)

  • Вики на 29.09.2007г. в 12:16ч.

    Мисля, че е много хубаво, че се случва тази стачка. Чета, слушам, гледам по телевизията (макар че усещам, че в новините по телевизията имам чувството за манипулации, не знам защо?) и ми е и тъжно, и драго едновременно. Наистина беше крайно време, даже твърде крайно. И е важно да се говори и пише за това, защото засяга цялата нация. Има много гладни или с недостатъчно пари хора, (макар че вече има и много „умници“, които изяждат по 300 лв. на вечеря в тесен кръг), но за учене, за училище и за учителите като фактор-обучаващ, считам, че задължително трябва да има един екзистенц-минимум, под който не бива да се пада. Не бива да има мизерия в това отношение. Защото тази мизерия е разлагаща, генетически преносима дори. Много обич, търпение и време трябват за да се градят ценности у децата и младите хора и това е процес, изискващ всеотдайност. И си мисля, че не бива да се притесняваме чак толкова, че има и учители, които не заслужавали. И как да се разграничат по заплати. Първо – стачката е за базовите заплати, а за другите – много е лесно да се разбере кой заслужава повече – самите ученици са най-точните оценители – също и родителите – само ги питайте и всичко ще кажат – обичат някого, защото им пише просто високи оценки напр. , а друг – ще ви кажат нещо от сорта – О, той е страхитен – за всичко ни учи, за всичко можем да говорим при него. Познавам деца с математически заложби, които поради чудесен учител по литература, стават писатели. Но хайде, да не даваме драстични примери – достатъчно е да заобичат четенето на книги…Да търсят енциклопедии, да имат интереси…Човек в края на крайщата може би все пак през живота си трябва да напредва предимно като хомо сапиенс, а не да изяде и изпие известно количество храна и напитки и да консумира само…Та така. Мога още много да продължа, но пак ще завърша с това, че съм доволна дори само от факта, че се казаха доста неща по темата и дано това зло, както казва нашата мъдрост, пак да е, ама за много добро.