трънки и блогинки

Какво виждам от протестите

Написано на: 25.02.2013 · 31 коментара

Опитвайки се да осмисля случващото се с т.нар. Протести, виждам картинка, която не е консистентна с това, което се комуникира:

1. Медиите ги отразяват детайлно и може да се каже че ги насърчават. Не само протестите са  почти единствена тема в новините, но и са придружени от допълнителни  коментарни студия. Ако човек иска да знае кога и къде ще е следващия протест – телевизията е най-доброто място да се информира. Така е във всички електронни медии и не виждам причина, ако до вчера съм ги смятал за зависими и манипулируеми, от днес да ги считам, че отразяват самостоятелно и обективно.

2. Партиите. Всички политически партии инструктират членовете си да участват в протестите. Не е само БСП, но и ГЕРБ пращат активистите си под прикритие с цел да „оглавяват протестите“. Спокойно мога да твърдя, че в момента значима част протестиращите са изкарани по поръчение от парламентарните партии.

3. Полицията меко казано не пречи. Оставя възможност на малки групи да предизвикат голямо смущение. Блокировката на кръстовище за часове от двадесет човека е добър пример. Както предишните точки – това е политически обосновано поведение, а не е нещо, което може да се счете за добро изпълнение на задълженията.

4. Активните граждани не участват. Всички познати, с които говоря, могат да разберат причината за гнева, но не и посоката, в която се насочва тази енергия.  Сред политически активни хора със самостоятелно мнение по много въпроси, не мога да се намеря нито един който да се асоциира, да подкрепя насоката или да участва в тези протести. Това са хората, които организират и участват на всеки протест за природата, срещу подслушването, срещу ACTA и всички граждански движения в последните години. Сега тези хора се изолират и не може да е случайно.

Какво се постига? Хаос е успешно постигнатият резултат. Комуникационен хаос е по-точното определение. Посланията на протеста се променят и смесват, на преден план се изнасят най-абсурдните искания и участници. За мен, това са синхронни усилия с единствена цел е да се създаде несигурност, объркване и дори страх.

Как мога да го обясня? В такава ситуация „двойно или нищо“ е тип поведение, което би било печелившо. Стратегия, която подходяща за рискови профили като на Борисов и дисциплинирана организация като БСП. Във времена на несигурност печели най-дисциплинирания и най-организирания, който е поел риск да вземе това, което е пожелал. Спомнете си как бившите партийци, милиционери и спортисти успяха в началните години на прехода. Аналогиите със СДС и годините след 1989 са много. Властта не е за всеки. Иска се психика, която не е присъща за хора, които са докарани до мизерия и отчаяние.

В обобщение – в момента се обосновава нужда от значима промяна, чрез привиден хаос.

Притеснявам се, защото няма добра промяна, която е предизвикана от несигурност, объркване и страх.

Категория: всякакви

31 коментара ↓

  • Хубаво ми е, когато хората коментират. Чета внимателно всеки коментар и отговарям, когато имам какво да кажа.

  • Валентин Давидов на 25.02.2013г. в 10:49ч.

    4. Активните граждани не участват. Всички познати, с които говоря, могат да разберат причината за гнева, но не и посоката, в която се насочва тази енергия. Сред политически активни хора със самостоятелно мнение по много въпроси, не мога да се намеря нито един който да се асоциира, да подкрепя насоката или да участва в тези протести.
    Това просто не е вярно, поне в гр. Варна. Вчера бяхме 20/30/40/50 000 човека, между 4 и 84 годишни. Всички партийно неангажирани.

  • molif на 25.02.2013г. в 11:04ч.

    Много точно си обобщил ситуацията и няма и една дума, която да не отразява мислите ми в момента. Особено последното изречение казва всичко болезнено ясно.

  • Michel на 25.02.2013г. в 12:07ч.

    Много добре и точно си го казал, Пейо!

    Аз седя вкъщи, чета с половин око на новините и само се ослушвам, дали нещо лошо ни готвят, под предлог на „протести“ и „промени for the greater good“.

    А и някак не вярвам, един народ като нашия, дето мизерства от десетилетия вече, ИЗВЕДНЪЖ в един ден да се е „събудил“ и да е излязъл на открити и всенародни (многохилядни!) граждански протести срещу монополите, корупцията, мафията, несправедливостта и т.н.

    Просто не го вярвам. Има нещо гнило тук… а ние имаме само силата да наблюдаваме. :-/

    Като имаше истински каузи – да се спре строителната мафия на Иракли, Кара Дере, Странджа и Пирин, или пък когато протестирахме срещу узаконеното подслушване на телефони и Интернет комуникации на 100% от гражданите в България… как пък тогава не излязоха десетки или стотици хиляди граждани на улицата? Как пък медиите не отразяваха 24/7 протестите?…

    Интересно, нали?…

  • Боян Юруков на 25.02.2013г. в 12:49ч.

    Много точно описание. От няколко дни се опитвам да синтезирам някакво определение за протестите и това, което се случва на улицата. Не мога, защото е доста сложно. Активните хора наистина не участват. Тези, които имат потенциала да донесат промяна, не са сред онези, които викат на улицата и пишат исканията. С искане не стават нещата, а с можене. Сегашният хаос само отблъсква тези, които могат.

  • sifon4o на 25.02.2013г. в 14:04ч.

    Кратко, точно, ясно. Понякога е много неприятно, че си прав.

  • Петър на 25.02.2013г. в 14:17ч.

    И аз не виждам как една неструктурирана тълпа може да донесе промяна в позитивна посока. Могат да свалят правителство, очевидно, но не вярвам, че могат да изградят успешно такова.

  • Нели Алексиева на 25.02.2013г. в 15:21ч.

    Много добре казано! И аз съм не по-малко притеснена. Но се надявам все пак да изкристализира това, какво трябва да се направи и то да се случи възможно най-бързо. Преди да е станало късно.
    Фактът, че пишем в блоговете, ми надава надежда, че ще се случи. Аз също написах няколко реда, не твърдя, че съм права.
    Но имам надежда, че народът ще се обедини и ще намери правилната посока.

  • Асен Ненов на 25.02.2013г. в 15:54ч.

    Прав си. Направих допитване дали някой от активните хора, с които съм се обградил, познава някой, който протестира сега или е ходил на протест. Оказва се, че само около 15%-20% от хората са в тази група. Не е нормално аз да си стоя вкъщи по време на антиправителствен протест – до момента не се е случвало. Сега не мога да се идентифицирам с каскетите и мотиките, които виждам по улицата. Не визирам Варна – те там си имат други грижи, като отделен от ТИМовски вилает.

  • Събина на 25.02.2013г. в 15:59ч.

    точно така!
    и от моите познати никой не протестира, а всички бяхме на Орлов мост лятото. Тези хора, днес не са по улиците.

  • Kapi на 25.02.2013г. в 16:06ч.

    Всъщност наистина само протестът във Варна намери лицето си. Всичко друго е точно гореописаното. За жалост. И наистина понякога е много тъжно, когато си прав.
    Поздравления за постинга!

  • стефан на 25.02.2013г. в 16:32ч.

    брей, не били същите хора, като на орлов мост през лятото, истински ужас! само тези 2000 човека ли имат право да излизат на улицата, когато се почувстват засегнати, или и останалите граждани на българия? най-трудно е да повярваш изглежда, че вселената не се върти само около тебе и твоите „активни“ приятели…

  • ATV на 25.02.2013г. в 17:09ч.

    Само не мога да разбера, как изведнъж всички медии забравиха, че ЕС ни задължава да премахнем монопола и всеки да може да си избира кой да му доставя тока и ако не е доволен да го смени и че това както се вижда скоро няма да е реалност и ще се дължат всекидневни санкции, които отново ние данъкоплатците ще трябва да плащаме.

  • до стефан на 25.02.2013г. в 17:59ч.

    Стефане, хората не казват, че нови нямат право да протестират. Само казват, че тези протестиращите досега за трудни каузи ги няма. Толкова.

  • inter на 25.02.2013г. в 23:17ч.

    Виждането ти е оправдано.

    Не ми харесва, че критиките към този протест са, че е неконструктивен (или дирижиран, или неавтентичен, или…) и в същото време същите тези критики са не по-малко неконструктивни. За мен точно в този момент на вакуум, на липса на смисъл трябва да се бориш Протестът като такъв да не бъде завладян от идеите, с които не си съгласен/съгласна, били те национализъм или анархия.

  • PS на 26.02.2013г. в 09:54ч.

    Не искам да звуча агресивно и нападателно и не се заяждам, но има доста глупости изписани в коментарите и някои неверни неща и в статията. На първо място – как така протестите за Иракли не били събрали толкова хора. Този въпрос е изключително глупав поради една проста причина – естествено, че когато хората са на ръба на физическото оцеляване, ще ги дразнят неща като високите цени на режийните и няма да им дреме особено за природата или интернет свободата им. Битието определя съзнанието, още преди доста време един умен човек се е усетил за това.
    Що се отнася до отразяването от медиите – в първите десетина дни, може би 2 седмици такова липсваше почти изцяло. Оттогава насам се отразява, защото стана доста масов, и въпреки това не се отразяват обективно, защото обикновено интервюират една камара малоумници и така излиза, че протестът е пълен с олигофрени, които не знаят какво искат.
    Полицията спря да пречи, защото в първите дни основните проблеми идваха от това, че като направеха блоката, тва даваше повод на разни дебили и кретени да правят мизерии, а такива неизбежно имаше.
    Иначе от моите приятели почти всички, които протестираха за Иракли и АСТА протестираха и сега. Освен това по протестите множеството от хора бяха съвсем обикновени хора на всякакви възрасти. Факт е, че исканията са хаотични, но причината за това също е проста. Тази държава е изключително зле в толкова отношения, че хората се чудят кое точно и как да оправят. Държавният апарат не функционира от най-ниско ниво – чиновници и прочие, до най-високо – парламент, правителство, съдебен съвет. Цари хаос, корупция, шуробаджанащина и безнаказаност, държавната администрация е мудна и неефективна, съдбената система е пълен ташак, парламента дори не ми се коментира и прочие.
    В заключение бих казал, че тези протести може би започнаха дирижирано, но някой изтърва духа от бутилката и насажданият хаос в момента от медии и партии според мене е с цел да се размият протестите. Постоянното повтаряне – те са лумпени, те са дебили, те не знаят какво искат, те само дестабилизират държавата и прочие имат за цел чисто и просто да откажат хората и всичко да мине ей така. Да си дойдат изборите, да се избере поредното смешно правителство и да продължи същата свинщина.

  • Иван на 26.02.2013г. в 18:00ч.

    Може би трябва да задам обратния въпрос…
    Защо не сте навън да организирате и водите протестите, да пишете искания и да дискутирате на кръглите маси?

    Със сигурност ще имате по-смислени искания от ВНС, и мажоритарни избори с ограничени до 2 мандата на депутатите…

    Аз също забелязвам че нещата много приличат на тези от 1989. Много ентусиазъм, неразбория, но тогава 90% от лидерите се оказаха хора на ДС.

    Някъде прочетох че сегашните протестиращи въпреки че са срещу партиите, се самоорганизират и вероятно ще формират именно партия/движение. Но не знам дали ще успеят да се справят навреме за тези избори, но ако първите избори не произведат кабинет (като в Гърция) вероятно ще успеят във вторите.

    Много добре се вижда че политическият живот си продължава, ГЕРБ се канят да извлекат максимална полза от недоволството защото са наясно как се играе играта на политика. Успяха да подхвърлят горещия картоф в чужд двор. Другите също имат опит в играта.

    Хората протестират, циркът си върви.

  • Мартин Костов на 26.02.2013г. в 21:10ч.

    Пейчине,

    Дай да видим дали това, което предлагам може да се осъществи. Не е оформено до край, но мисля идеята е ясна. Като човек с юридическо образование я кажи къде ще се проблемите да дебугнем.

    Как да се смени текущата политическа система?

    Представителната демокрация е изчерпала своя потенциал, поради факта че избора на „представители” се превръща в цирк, при който, този, който има най-много пари и се покаже най-гиздав печели. Разбираем пример за това е че ако Азис се кандидатира със сигурност ще спечели много повече гласове, отколкото който и да е финалист на олимпиада по математика.
    Пряката демокрация е безсмислена от гледна точка на това че хората няма как да дават мнение по въпроси за които нямат компетенция. Отделно кампанията се води по начин подобен на „представителната” и във своята същност е също цирк.
    Отделен въпрос е корупцията, която трудно може да бъде контролирана, при положение че нещата се случват на места, където обикновения човек дори не подозира че съществуват. Контрола е почти невъзможен.
    Новата система трябва да се опита да елиминира тези недостатъци, като от друга страна все пак позволява на гражданите да задават път на развитие. Системата на управление която предлагам има следната постановка:

    1/ Гражданите не гласуват пряко за личности или партии. Начина на гласуване на гражданите всъщност ще представлява своего рода регулярен референдум (на определен период – примерно 6 месеца). Този вот ще се дава от гражданите за основните въпроси, които трябва да решава правителството през следващия период. По този начин се постигат няколко цели а) Не се гласува за личности б) Гражданите постоянно определят кое е важно за тях в) Тема която системно се повтаря като приоритетна от гражданите, показва че прогреса по нея е незадоволителен и трябва да се направят промени г) самата идея на това гласуване прави купуването на гласове и манипулирането на такъв вот – безсмислено.

    2/ Различните теми се групират като приоритети по „министерства”. В министерството работят щатни експерти, които се назначават чрез конкурс (като всяка нормална работа). Работата им се оценява веднъж от резулатите на регулярните референдуми, втори път по съответните критерии за оценка на работата на служител на работното място (Примерно – на всеки се задават конкретни задачи в началото на периода, прогреса по изпълнението им се следи през периода и се слага оценка в края от тази оценка зависи дали ще останат на работа или не).

    3/ Гражданите ще участват във управлението на държавата освен чрез гласуване на редовните референдуми, още и като нещатни служители към министерствата. Всеки с образование в област съответстваща на компетенциите на дадено министерство ще бъде поставен в списък от хора, които ще да бъдат викани при решаване на даден проблем. Извикването на хора от този списък ще бъде не случаен принцип. Участието на хората в тези “комисии” ще бъде задължително. В законодателството ще се впише че всеки е задължен при извикване да се яви за определен брой дни в годината (или на 5 години) за да служи на държавата (на същия принцип, на който викат хората в запас). Разбира се, необходимо е работата, която има да се свърши от хората да бъде оформена по такъв начин, който да позволява тя да бъде свършена в рамките на периода, който хората са на работа. (Същата идея ще се прилага и в местните парламенти, При обществени поръчки и т.н.)

    4/ Министерствата ще се управляват от министри, които ще се избират на принцип, който си използва при избора на менеджерския състав във фирменото управление. Същия принцип ще се прилага и при избора на министър-председател.
    Разбира се тези идеи трябва да бъдат развити, но това е рамката, която може да се предложи като алтернатива на текущото статукво.

  • ni на 26.02.2013г. в 22:53ч.

    Моето мнение:Управляващата система показва че когато си поиска/пожелае може и с протест да слезе от власт.Успех в политиката:))

  • И.Е. Станков на 27.02.2013г. в 01:14ч.

    Далече съм от събитията, но мисля, че учудването на всички „активни“ в предишни протести и гражданско общество от това което се случва, е че сегашните протестиращи, са от една съвсем друга класова група. Прекалено са много да си го обясняваме цинично само като активно мероприятие.

    Много малко от протестиращите за Иракли имат конкретни проблеми с плащането за сметката за ток.

  • LD на 27.02.2013г. в 12:24ч.

    В момента такава „мръсна“ кампания тече в София, и само там. Докато представители и организатори се срещат и умуват какво да правят и как да обощят справедливите искания на гражданите, улицата се зае от малки групи квартални гамени. Разграничаваме се от тяхното поведение, но не и от тях като граждани. Отправяме апел към тях! ПРЕСТАНЕТЕ ДА СЕ ДЪРЖИТЕ ТАКА! ОСТАВЕТЕ БОКСОВЕТЕ И НОЖОВЕТЕ У ДОМА! ПРОТЕСТИРАЙТЕ МИРНО! Та вие сте още деца. Подозрителни са и бездействията на полицията, биха мирни граждани на 19, а сега пред откровенните гаменски прояви бездействат.

  • Vasil Kunchev на 28.02.2013г. в 00:51ч.

    Нима вярвате че има ДЕМОКРАЦИЯ и честни избори? Нека помислим логично: който и да е истинският господар на БГ, не би допуснал в никъкъв случай да загуби властта си и печалбите си! Всяка една форма на управлание, без значение каква /република, монархия, диктатура и т.н./ е инструмент за контрол и ограбване на труда на монзинството от малка група хора! И целият този театър е за забваление на раята! Както е казано ние тъпчем гроздето, но друг пие виното :)! Защо мислите че изборите са тайни? Защото според мен бюлетините не се отчитат реално, а процентите предварително са разпределени м/у партиите! Партиите си имат лидери, които пък получават съответните наруждания. Ето прост пример: аз гласувам, и по никъкъкв начин няма как да разбера дали наистина е преброен моя глас, за съответната партия. Сега ще кажете: има комисии, да така е, но те също са хора, които не са неподкупни и изпълняват партийните поръчения! Интересно какво са намислили с този цирк управляващите, сигурен съм че скоро ще разберем, и въобще няма да ни е приятно!

  • КОНСТАНТИН на 28.02.2013г. в 09:30ч.

    за хаоса четете Бесове на Достоевски! който е изживял бунтовете на нечаевци и петрашевци…Създават хаос, безредие, за да издигнат след това знамето на реда и справедливостта .

  • Anonymous на 28.02.2013г. в 14:41ч.

    Странно,но нещата не ще се променят

  • Anonymous на 28.02.2013г. в 14:47ч.

    Странно,но нещата не ще се променят.Улицата иска и правилно иска.Надали тези от улицата в по-голямата си степен познават Конституцията и законите.Защото ако ги познаваха щяха да постъпят по-най-добрият начин.Омразата е замъглила съзнанието и се действа първоистинктно с мучене.Не това е пътя и всички политици го знаят.Знаят го, но така им изнася да насърчават протестиращите.

  • ni на 28.02.2013г. в 18:32ч.

    Гражданите припознаха Враг в лицето на монопола,казват…Ти си монополист да,а не даваш работа, ЗАЩО?

  • ni на 28.02.2013г. в 19:12ч.

    Васил Божков е ВРАГ НА НАРОДА,номер 1,Монополист а не дава работа?

  • Михов на 28.02.2013г. в 19:52ч.

    Много точен анализ.

  • бъдещето ясно на 01.03.2013г. в 00:50ч.

    джигитализация

  • Anonymous на 02.03.2013г. в 10:27ч.

    Аз съм ЗА!

  • мунчо на 02.03.2013г. в 12:19ч.

    Вселената е възникнала от хаоса , а в библията пише “ от хаоса се
    роди истината“.Така че тези „активни „граждани дето си стоят в къщи и пишат „умни“ коментари няма да подобрят нашето битие.

  • Atanas Daskalov на 02.03.2013г. в 13:18ч.

    Има само една партия която повтаря сценария вече 23г и на най тъпия вече трябва да му стане ясно и винаги намира съмишленици за да не участва явно