трънки и блогинки

Кажете нещо хубаво за властта

Написано на: 06.03.2009 · 26 коментара

На това правителство му остава малко време. За периода на досегашното си управление то търпи непрестанна критика като че ли за всяко свое действие или бездействие. Критиката, безспорно, е заслужена за част от случаите. За други може би се базира на неясно, грешно или повърхностно представяне на намеренията и идеите, но трябва да има и случаи, в които правилното решение е взето.  Дълг на всеки гражданин е да посочва и да се концентрира върху грешките на неговите представители, защото за управляващите да си вършат добре работата трябва да е нещо нормално, тъй като сами са изявили желание и получават заплата, както и немалки привилегии, за да го правят. Похвалите трябва да са само за изключителни постижения и е естествено критиката да е значително повече. Може би отношението на добрите решения към общото количество решения  определя общата оценка на управлението, но не оценката на управлението ми е интересна.

Интересно ми е дали сме способни да говорим и мислим положително за действията на непосредствено управляващите ни. Официалната пропаганда и опитите за създаване на позитивен образ са пълен провал, но както казах по-горе все нещо добро и правилно трябва да е направено. Затова се обръщам с идея или като предложение за своеобразно упражнение.  Кажете нещо хубаво за властта.  Не им остава много време и дори ако общата оценка е негативна, в името на обективността, трябва да се изтъкнат и някакви постижения освен планините от критика. Предполагам, че грешките и недостатъците ще са неизмеримо повече, но затова идеята ми е нещо позитивно, което ме съмнява да е голямо като обем.

Да се критикува освен това, е по-лесно. Недоволството и несъгласието са стимул, който не може да се сравнява с положителните подбуди. От друга страна е не само глупаво, а и необективно да бъдем вечно и за всичко изцяло недоволни. По тази причина ще ми е интересно да помислите и да прочета отговорите на въпроси като „Какво добро направи това правителство за България?“,  „Кои действия на кабинета или на отделен министър подкрепяте?“, „С какво настоящето управление промени живота ви за по-добро?“ или „Какви са значимите успехи на коалицията?“.  Ако искате може да се съсредоточите върху конкретен министър, чиято сфера ви е най-близка или на дейността като цяло – изборът е ваш. Отговорът на всеки, който се интересува и пише за политика ще ми е интересен, но ще ми е най-интересно да прочета отговорите на омерзения от политика Йовко, бунтовния Богомил, Комитата, Радан и Илия от „Пристрастно“, както и на Нервна акула и Делян, който обикновено се аргументира подробно. Знам, че да се каже нещо добро е много трудно към почти невъзможно, но точно затова е интересно. Според мен предстои влошаване на обстановката и това може да е уникален шанс да се опитате да кажете нещо положително, макар и само като упражнение.

Категория: всякакви

26 коментара ↓

  • Хубаво ми е, когато хората коментират. Чета внимателно всеки коментар и отговарям, когато имам какво да кажа.

  • gregory на 06.03.2009г. в 09:18ч.

    Въпреки че и аз съм мрънкалник, признавам две постижения на правителството, които повлияха благоприятно на мен и семейството ми:
    1.Данък от 10%
    2.12-месечно майчинство на 90% от осигурителния доход
    Мисля, че не съм пропуснал да похваля тези две инициативи в блога си.

  • Longanlon на 06.03.2009г. в 09:51ч.

    мда, намалението на данъците беше от редките добри решения на правителството – добре, че финансовият им министър идва от сдс и има нещо в главата, иначе щяха да сложат някой като икономическия министър и тогава жална ни майка…

  • sepuko на 06.03.2009г. в 10:01ч.

    Изтърваха европейските субсидии. Никой друг не може да се похвали с това.Браво.
    Бръкнаха ми в джоба мощно с 500 милионния план „Станишев“. Браво.
    Незаметно облекчиха работодателите променяйки съотношението на данъчните тежести. И веднага с това вдигнаха и здравните осигуровки. Браво.
    Предложиха безумен закон за предоставяне на личните ни данни и профилът ни на всякакви олигофрени в МВР. Браво.
    Да продължавам ли да хваля или ти можеш да продължиш от тук?

  • Никола на 06.03.2009г. в 10:14ч.

    Много интересен въпрос… и труден. Десет процентния данък наистина беше добро решение, но пък държавата продължава да преразпределя огромен процент от БВП, така че кел файда.

    Бих казал за факта, че от източна Европа изглежда Българската икономика потъва сравнително бавно сигурно и правителството има заслуга, не само валутния борд. Но сякаш най-вече се сещам за отпуските и парите за майчинство, които сякаш са значително по-добре.

  • cx на 06.03.2009г. в 10:18ч.

    Повечето хора са твърде предубедени на тази тема и подхождат с фанатизирани предразсъдъци. Да не говорим, че като чуят „комунист“, на някои им пада черна пелерина пред очите и им потича слюнка.

    Затова едва ли ще получиш много смислени отговори. Лично аз не се интересувам в детайли и няма как да ти кажа нещо конкретно. Обаче вярвам, че от стотици и хиляди решения няма как да няма видим брой добри и смислени такива, та дори и да си самия дявол :) Но подобни неща навярно са далеч от сензацията и остават неотразени от медиите, пък повечето хора и без това не искат и да чуят. И това важи за всяко правителство, не само за настоящото.

  • Васил Колев на 06.03.2009г. в 10:20ч.

    Май само това, че смъкнаха данъка на 10% … Като се замисля, нищо друго не мога да се сетя, което да са свършили и да е полезно (това за майчинството не съм го чул/усетил, основно щото още не съм стигнал дотам :) ).

    Изглежда ще трябва да преровя новините за да се сетя нещо, но има сериозен шанс да няма такова нещо. Може би еколозите могат да се похвалят с някоя малка победа, но по-скоро не…

  • asktisho на 06.03.2009г. в 10:37ч.

    Направиха доста недодялан, но все пак похвален опит за антикризисен пи ар. Поне в началото ключовите фигури на властта не бързаха да застанат зад масмедийната паника с официално становище , че има криза. Опитаха се да посмекчат ефекта на паниката. Не наляха допълнително масло в огъня и това беше разумна постъпка. За друго не се сещам в момента.

  • lyd на 06.03.2009г. в 11:02ч.

    По повод Гугъл бомбата зададох въпроса дали управлението на това правителство наистина е провал и получих коментари. Може да се видят тук:

    http://lydblog.wordpress.com/2009/01/28/google-bomba-pravitelstvo-proval/

  • keipax на 06.03.2009г. в 11:24ч.

    – Пратиха червените бабички на море (два пъти)…

    Шокът от неочакваната почивка и последващият шок от БГ черноморието ни би спомогнал за прякото намаляване на застаряването на народонаселенито (да не се бърка с увеличение на броя му).

  • И.Е. Станков на 06.03.2009г. в 11:39ч.

    Айде да пробвам и аз:
    Първанов може да държи речи много добре, смислено, на хубав език и без да греши, без да има каквито и да е записки или промптър. Много малко световни лидери имат тази смелост.

  • blackcat на 06.03.2009г. в 12:23ч.

    успяха да уредят въпроса с „еурото“ и да си го оставим „евро“. нещата бяха вече решени. мисля, че е добър пример за това каква политика да води една малка странав ЕС.
    майчинските също беше добър ход. и май доведе до baby boom

  • Господин И на 06.03.2009г. в 13:33ч.

    Това нещо като азаз (меме на английски) ли трябва да е? :)

    Няма значение, смятам да отговоря тук.

    За съжаление и на мен ми е по-лесно да изброявам негативните резултати на правителството, доминирано от собствената ми партия, но е редно и да отбелязваме успехите.

    Наистина, най-големият успех на правителството е политическата стабилност, която имаме през последните 4 (реално 12) години. Разликата между последните 4 и 8-те преди това е, че след 2005 имаме едно силно фрагментирано политическо пространство и поддържането на толкова устойчива власт е наистина забележително.

    Цената на всичко това обаче е запушването на всякакво недоволство сред политическите елити, които ни управляват. Как беше постигнато това? По най-стария възможен начин – с пари. Или иначе казано с огромната корупция, която е източник на всяка нестабилност и всеки скандал от 2005 досега.

    Икономическата стабилност е резултат от отказа на правителството да води каквато и да е икономическа политика. Големият парадокс е, че социалистите се вкараха в неолибералната спирала на „намаляване на данъци -> отказване от държавна намеса -> свободни пари -> намаляване на данъци -> т.н.“

    Това не е успех за правителството и тепърва ще донесе много затруднения на страната ни поради пропуснатите възможности. Разбира се, трудно е да защитаваш държавните инвестиции (преразпределение) в страна, която е пословична с корупцията си. Иначе и без „плоския данък“ България беше една от страните в Европа с най-ниски данъци и в „златната среда“ на частта от БВП, преразпределяна от държавата – 30-50% (например САЩ – 37.4%; Франция – 53%; данни – ОССЕ2007).

    И понеже споменах „плоския данък“ – това е тотално грешна мярка – писал съм преди по въпроса в блога си. Не твърдя, че трябва да плащаме 40-50% данъци (както в Холандия или скандинавските), а просто, че прогресивното данъчно облагане с необлагаем минимум (дори при ниски ставки) е по-справедливо, по-разумно и по-правилно.

    А иначе, чисто като политики, единственото постижение на правителството е точно в сферата на майчинството, мерки, които и други преди мен споменаха.

    Освен това кабинетът НЯМА ЕДНА програма, която може да изтъкне като изработена, приложена и дала успешни резултати. Това е ЖАЛЪК резултат за един ляв (или ляво-центристки) кабинет.

  • Anonymous на 06.03.2009г. в 20:20ч.

    „В България, икономическа криза няма
    и никога няма да има“-И.Искров
    а за да стане това възможно-„ускорено при-
    съединяване към към еврозоната,без преход
    с плаващ курс“-М.Плугчиева
    тези неща не ги разбирам и затова вярвам им
    но……..БФБ ще се самозакрие
    а е на път да се формира нова господстваща валута
    Това от меен.

  • Anonymous на 06.03.2009г. в 21:01ч.

    P.S. оная, черната,
    простете с изтекъл срок на годност съм.

  • Св. на 06.03.2009г. в 22:55ч.

    10% плосък данък беше нещо добро, но не трябваше да се премахва заедно с него и необлагаемия минимум. Така най-бедните обедняха още малко.

    12-те месеца майчинство бяха нещо добро, но трябваше да има преходен период, в който всички, които са вече забременели към момента на промяната да могат най-малкото да избират дали да са по новия или по стария режим. Това, защото предишният режим изчисляваше обезщетението за майчинство на база последните 6 месеца преди излизането в отпуск. Така жените нямаха стимул да изискват от работодателите да ги осигуряват на реалната заплата, а много от тях се примиряваха с осигуровки на минимума, знаейки, че ако забременеят, могат веднага да действат. Огромна част от тези жени сега ще получат за 12 месеца много по-малко в абсолютна стойност, отколкото за 9 месеца, ако обезщетението се изчисляваше по стария метод. И за всички онези, които казват, че така им се пада, след като са се опитали да прецакат фиска, ще кажа, че 1) тези жени обикновено са жертви на некоректни работодатели и 2) много важно е в правото да има предвидимост и тези жени са планирали на база тогава съществуващата норматвна уредба, а изведнъж предвидимостта е изхвърчала през прозореца.

    Несериозно е да се твърди, че 12-те месеца майчинство са предизвикали бум в раждаемостта (както в един от коментарите по-горе), защото промяната е от началото на 2009 и няма как да се е усетил ефект.

  • Вени Марковски на 07.03.2009г. в 04:20ч.

    Пейо,
    правителството има и хубави и лоши неща.
    Сред хубавите – 10 % корпоративен данък и 10 % – плосък.
    Сред лошите – опитите да наложи контрол върху Интернет.

  • Ангел Грънчаров на 07.03.2009г. в 07:57ч.

    Въпросът е добър, ще си позволя и аз да отговоря на него:

    Смятам, че никой от дотук изказалите се не е успял да открие най-голямото постижение на това правителство. А то е така лесно за схващане и проумяване. Ще дръзна го кажа и напиша аз, и то пределно ясно:

    Най-голямото постижение на това правителство е, първо, че то доказа по най-убедителен начин така простата истина, че бивши комунисти и ченгета от ДС, пък макар и „модерни“, „европоидни“ и пр. по никой начин не бива да бъдат допускани до властта – щото поразиите винаги са колосални, а загубите и вредите – неизчислими. И, второ, че благодарение на всекидневните старания на тия управляващи горната толкова важна истина са на път да я осъзнаят и признаят вече комай всички, дори малоумните, включително и неколцината останали привърженици на досегашното правителство.

    За това свое най-голямо постижение на правителството управляващите, и по-специално Гоце Първанов, който има решаваща роля в съставянето му, заслужават паметник да им се издигне! Защото току-виж се оказало, че в наши условия няма по-голям и по-силен враг на тази руско-българска комунистическа мафия, която тероризира нацията вече 65 години, от самата нея!

    Та ако изключим кражбите и „присвояванията“, с които управляващите ни все пак можаха да се нагълтат и да преядат за тия 4 години, то можем да приемем, че ефектът от техните инициативи беше изцяло бумерангов, т.е. самоубийствен!

    Затуй ми се ще да най-искрено да възкликна: Дай Боже този път ние, гражданите, да успеем да изринем веднъж-завинаги тая комунистическа напаст, която мачка, души и дра Родината ни толкова години!

    Та ето точно на формулираното основание аз, най-яростен критик на това правителство, му сторвам дълбок поклон – и съм му безкрайно признателен! И си позволявам най-френетически да изкрещя като същи безумец: Алилуя!!! Осанна! Да живей! Хвала!!! Бравос! Евалла! Ашколсун! Машааала! Уррраааа!!! Яхуууу!!!

  • Зелен Бетон на 07.03.2009г. в 12:19ч.

    Чувал/чел съм много критики срещу това правителство. Не говоря за елементарното плюене (то не ме интересува, защото е непродуктивно), а за трезво, обстойно и обективно аргументирани становища. И съм се замислял, че не съм срещал нищо подобно като признание за правителството – ако ще и да е само за отделни негови действия. Там, където има опити да му се сложи положителна оценка, те обикновено приличат на пропаганда (или са си откровена пропаганда): дори и да има безпристрастна аргументация, тя неминуемо е омесена с клишета и патетика дотам, че общо намирисва на пропаганда.

    Един приятел вика – ами айде вземи ти напиши нещо такова, като толкова ти липсва. Вземи някое лесно за анализиране действие, което смяташ да правилно, и се обоснови, че е правилно и трябва да се зачете като постижение.

    Тогава ми стана ясно защо не мога да го направя: защото правителството (а и политическата прослойка въобще) от две десетилетия е ЛЪЖЛИВОТО ОВЧАРЧЕ.

    Дотам са се докарали сами, че дори и нещо да направят както трябва, аз, гражданинът, винаги имам подозрения, че това е само върхът на айсберга. И че са го направили не защото действително управляват държавата в мой интерес, а за да ми хвърлят малко прах в очите. Или защото са били принудени – я от ЕС, я от нечий натиск, но едва ли от професионализъм. А още по-малко – от чувство за отговорност.

    А много ми се иска в Интернет пространството (и изобщо в публичното пространство) да върви истински дебат. С изтъкване на плюсове и минуси. Насочен към това как нещата да стават ПО-ДОБРЕ. Не към това дали може да са по-зле или не, и кое е най-малкото зло, че да му се зарадваме искрено…

    Тъй че: добра тема е това… само дето не ми идва да пиша положителни неща. Пък макар и само като упражнение. Съжалявам.

  • Рейън на 10.03.2009г. в 12:38ч.

    БРАВО НА ПРАВИТЕЛСТВОТО ,че ми доказа това в което не вярвах по времето на комунизма ,че капиталистите са много лоши – изедници ,експлоататори и всичко най лошо. Наистина не вярвах на това . Сега най.после това правителство и (САЩ) ме убедиха ,че е вярно. Добре олигарси-комуняги убедих те ме ,че социализма е най-добро. Дай да го строим отново . Аз съм антикомунист ,още от времето на перестройката ,но вие ме убедих те! Слизайте от сцената ще национализираме.-МИЛИАРДИТЕ ВИ! ,. ,. ,. Няма как направихте ни КОМУНИСТИ!?! (ДА ЖИВЕЕ ЧАВЕС) . . . . . . Айнщайн е казал ,че социализма е единственото-ВЪЗМОЖНО ,олигархията е единствената алтернатива на социализма. Аз лично съм за данъци 7% до 100 000 лв , 14% до 1милион , 21% до 10милиона, и 42% над. И все пак докога ,ще има държави само -социализъм или капитализъм – Има ли къща само с основи(социализъм) или къща само с тухли(капитализъм) без основи. АЙНЩАЙН Е ГЕНИЙ! . . . . . Хайде на оръжие братя . . . . ХАЙДЕ НА ОРУЖИЕ

  • Рейън на 10.03.2009г. в 13:08ч.

    Кога ли ще се сбъдне , предсказаното от Салвадор Дали -,че СИМЕОНчо (царя) ще изяде плъхът (СТАНИШЕВ) . Художника вече позна ,че Симеончо ще се прави на ФРОЙД (ФРОЙД В ПОЛИМОРФНА ПЕРВЕРЗИЯ ИЛИ БЪЛГАРСКОТО ДЕТЕ ЯДЕ ПЛЪХ) Силиция е полиморфен! За чипове

  • Anonymous на 10.03.2009г. в 14:31ч.

    * * *
    Не знам що е РУСИЯ,
    не знам що е АМЕРИКА
    но ще работЯ за безсмъртието на моя народ-
    останал е толкова малко а и го заслужава.
    вечно ваш.

  • fen на 14.03.2009г. в 18:48ч.

    Най-доброто нещо на управляващите през този период е, че не успяха да се наакат още повече и единственото хубаво е, че си тръгват:)
    Иначе съм съгласен с gregory.

  • Иван на 14.03.2009г. в 22:10ч.

    1. Правителството си изкара мандата.
    2. Не фалира нито една банка.
    3. Плащаме си външния дълг редовно.
    4. Доларът не е 3000 лева.
    5. Няма режим на тока.
    6. Има хляб (и вода)
    7. Няма купони, опашки пред магазините.
    8. Няма танкове по улиците.
    9. Все още сме в ЕС и НАТО.
    10. Хората преживяват някак си (въпреки че това е математически невъзможно).

    Никое от тези неща не е подобрение спрямо това с което правителството почна (за ЕС може да се спори).
    Ако успеят да устискат така до изборите, това може да се обяви за най-успешното управление от комунисти.

  • Марин на 25.03.2009г. в 08:57ч.

    1. След 2 десни правителства, лявото правителство прие плоския данък, намали корпоративния данък и намали осигуровките.
    2. Станишев не постъпи като типичен комунист и не съсипа всичко. Иван е изброил повечето неща, абсолютно съм съгласен с него.

  • napster на 26.03.2009г. в 11:20ч.

    На мен не ми хареса това че се опита да наложи контрол върху Интернет.
    А за 10% – оставаше и това да не направят!
    За ЕС – може скоро и да не сме!
    Танковете ги нарязаха, как ще има!

    Иначе като цяло съм съгласен с Иван!

  • Man на 18.12.2009г. в 06:57ч.

    Много труден въпрос, ако трябва да се отговори с пост. Кой каквото и да обяви моето мнение е между кавичките – „“.