трънки и блогинки

Новини за видеонаблюдението

Написано на: 24.08.2009 · 15 коментара

Ректорът на СУ, изглежда, намира за ненормално университетът да е най-голямата сграда с публичен достъп и желае достъпът да бъде ограничен, чрез система с карти за записаните студенти. В СУ особени забавления няма, но все пак ще бъдете определени като „натрапници“, ако решите да слушате лекция или да посетите библиотеката или канцеларията. Свободният достъп до знания не е добър за сигурността. Ректорът, също така, „изпитва ужас от мисълта някой луд да влезе и да започне да стреля“ и воден от поверието, че лудите не стрелят на места, където гледат камери, желае да наблюдава ключови места в университета. Студентите твърдят, че се чустват по-добре когато Ректорът ги наблюдава и контролира, и може би, са подценен източник за финансиране на проекта.

В Лондон нямат този пробем с парите и ползват над един милион камери с цел предотвратяване и разрешаване на престъпни деяния. Въпреки стотиците милиони (£500 000 000 в цяла Великобритания), инвестирани във видеонаблюдение, средно всяка хилядна камера е заснела информация, която е спомогнала за разкриване на престъпление. Огромните разходи, ниската ефективност и практически постоянното нарушаване на личната неприкосновеност, са още поредните аргументи срещу асоциирането видеонаблюдението със сигурност.

Категория: всякакви

15 коментара ↓

  • Хубаво ми е, когато хората коментират. Чета внимателно всеки коментар и отговарям, когато имам какво да кажа.

  • Учител на 24.08.2009г. в 21:35ч.

    В училищата вече наслагаха камери. На повечето места няма дори табелка, че ги има, няма процедури за достъп до записите и унищожаването им. Някъде има дори камери в ученически общежития. Това е все едно да ти сложат камера в къщи… Orwell…

  • Васил Колев на 24.08.2009г. в 21:43ч.

    Ами ще видят наши лекции на куково лято… Аз лично намирам цялата тая работа за невероятно глупава и за начин за източване на пари…

  • Учител на 24.08.2009г. в 21:50ч.

    „КОНСТИТУЦИЯ на Република България: Чл. 32. (2) Никой не може да бъде следен, фотографиран, филмиран, записван или подлаган на други подобни действия без негово знание или въпреки неговото изрично несъгласие освен в предвидените от закона случаи.“ Какво се случва ако един работещ или студент в СУ, заяви писмено, че не е съгласен да бъде следен с камери?

  • Kaloyan на 24.08.2009г. в 22:33ч.

    Принципно се слага табела, че обекта се наблюдава с видеокамери и след като си влязъл значи си съгласен да бъдеш „следен, фотографиран, филмиран“ … И тъй като не знам за какво става въпрос във гореспоменатата сграда ще се въздържа от коментар, но лично на мен би ми било неприятно да ме държат под око докато отивам на лекци и т.н.

  • Веселин Колев на 24.08.2009г. в 22:57ч.

    В цялата тази постановка с предвиждания картов достъп, има един особено скандален момент (оставяме настрана публичния статус на Университета, който ще бъде нарушен). Как ви звучи на вътрешно заседание на университетската комисия по обществени поръчки, да присъства лицето Николай Недялков, което е заинтересована от спечелването на търга страна (всъчщност цялата идея за подобно нещо е реално негова). Как ви звучи и факта, че това лице да участва в дискусията по изготвяне на заданието?

    Нито един човек от направлението по управление на мрежи в СУ не желае да има нищо общо с тази система – да я управлява който иска или да се управлява сама – за нея бе дадено напълно отрицателно мнение, с което ректорското ръководство изобщо не се съобрази. Нещо повече, самата мрежа за картов достъп се предвижда да използва локалната етернет мрежа на Университета, което е компрометиращ момент. Правете си изводите сами… Лудостите обаче не свършват до тук – искат се високоскоростни камери, които да заснемали бягащи хора, защото можело да не им бъдат видяни лицата. Накрая може би трябва да закупят камери с 16-битови матрици за цветове, защото така ще се заснеме най-добре татуировката на члена на пикаещия накриво в тоалетната (нарушител на хигиенните норми).

  • милен на 25.08.2009г. в 10:48ч.

    и какво става сега…два конституционни принципа в противоречие: право на образование VS право да не бъдеш сниман/фотографиран … кое ли ще изберат студентите? :)

  • И.Е. Станков на 25.08.2009г. в 12:25ч.

    Истината е, че ако студентите (и то на СУ) не реагират подобаващо на тези отвратителни по много направления активности, то положението е наистина много сериозно.

  • Селин на 25.08.2009г. в 17:20ч.

    И.Е. Станков, цитирам ти веднага как реагират:

    „Изключително несъгласен съм (: По същата логика в банките не трябва да има камери, защото ще се чувствам престъпник заради това, че ме следят, а в парламента депутатите влизат с карти нарушава правата им да не ходят на работа… примерно“

    „Откъде се е взел този ПОСТОЯНЕН комплекс у теб, че някой ти ограбва свободата о.О“

    „golqm praz, kato slojat kameri“

    „Taзи мярка по – скоро ще бъде с цел облекчаване на студентите и служителите в СУ, отколкото с цел показване на недостатъци, пороци или каквито и да е било други неща / визирам идването на лекции /“

    „Ами не мога да разбера какво ви притесняват камерите, освен ако не предполагате че дадена част от вашето поведение може да бъде счетната като неправилна и заснета…
    Във всички публични институции има камери , в банките има камери в градския транспорт ( някои автобуси ) има камери по училищата и тн. и тн.Самото присъствие на камера с цел по-голяма безопасност не е нещо противозаконно или нарушаващо личните права.В тоалетните няма камери.Никъде.Защото тогава се нарушават права.Да не говорим че и сега в някои факултети има камери.

    Камерите понякога могат да ви бъдат дори и от полза.Ако някой ви обере например то с камерата това може да се докаже.“

    … И още много…

  • данчо на 26.08.2009г. в 07:01ч.

    „Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.“

    Benjamin Franklin

    Няма какво да добавя. Най-вредното възможно разсъждение: „Ми то полза няма, ма нали не вреди…“ Не вреди друг път. Настрана потрошените на вятъра пари, които вместо за нещо полезно, ще отидат в нечий джоб. Това ако не е вреда, не знам кое е.

    Ако това е мисленето на студентите, които трябва да са най-будната и чувствителна прослойка на един народ – гответе се за най-лошото. Ако това е реакцията им…

  • Селин на 28.08.2009г. в 13:38ч.

    „Ректорът каза още, че през зимата за няколко дни влизането без студентска книжка е било забранено и тогава са се очаквали големи протести от страна на студентите. Когато обаче този пропускателен режим бил отменен, група студенти са помолили да се възстанови, защото така обстановката в сградата е била много по-спокойна и без присъствието на натрапници.
    Затова от 6 месеца се работи по задача за осъществяването на електронен достъп с карти до Софийския университет. Предвидено е и аудиториите също да се отключват и заключват със специални карти, като чрез тях ще може да се контролира кой, кога и къде от преподавателите изнася лекции.“

    – толкова за свободния обществен достъп. Тия дето искат да сулшат лекции без да са студенти, са натрапници.
    http://dnes.dir.bg/2009/08/24/news4966421.html

  • Селин на 07.09.2009г. в 22:10ч.

    Много добра декларация против камерите : http://priziv.org/index.php?option=com_content&task=view&id=213&Itemid=1

  • Калин на 12.09.2009г. в 22:41ч.

    Това с магнитните карти е пълен абсурд – вместо университетите да са открито място за научна дейност, както е навсякъде по света, те ще ги направят като затвори… Освен някой да прибере пари от поръчката наистина е трудно да се измисли реална причина за подобно решение :(

  • Иван Петков на 13.09.2009г. в 15:05ч.

    Аз никъде не съм виждал такава глупост, достъп само с карти, еми че нали си е публичен университета, как ще влиза публиката без карти? Това е поредната простотия и някой яко ще се налапа покрай изработката и поддръжката на тия карти. Поздрави

  • digger на 14.09.2009г. в 13:20ч.

    Привет
    Ако мразите камери има решение.
    Продават лзери който могат да изгорят матрицата на камерата.
    Мога да дам линк от каде могат да бъдат закупени.

  • Николай на 12.11.2009г. в 01:36ч.

    На темата за турникетите в ректората дойде ръководството на Мрежи и постави най-важния въпрос свързан с този проект, а именно : „Много важен фактор е сигурността, защото ще минава по мрежата и за това на целия университет трябва да се закупят анти-вирусни програми на настолните пц-та, което беше тотално отхвърлено от финансиста по отношение на този проект и което най-вероятно е породила реакцията на Веселин Колев“
    Впрочем цитираното по-горе лице дори не е присъствало на тази среща , както и не е знаело за целта на срещата и хората, които присъстват и кой в какво качество е там.
    Може би е хубаво преди да говориш/предполагаш за хората, особенно, с които можеш да потърсиш първо личен контакт и позиция преди да ги „класифицираш“ и малко повече достойнство, особенно ако и те имат уважение към теб. Така ще се изяснят много моменти и ще може да се спрат идеи, като тотален контрол с карти, камери, турникети и незнам си какво още .. това е един от начините да се подскаже на ръководството на СУ за добрия пример или както се правят нещата в другите страни.
    за съжаление заради прекалено много разбирачи на всяко едно ниво в су .. абсолютно нищо в никакво отношение не се случва, защото всеки може и знае изкусно като корефии да обрича всяка инициатива, без дори да предложи алтернатива или вариант за справяне с поставените проблеми.
    п.с.
    Относно идеята моята информация е, че се е „родила“ на ректорски съвет по предложение на фиологическия факултет и случай на скандал с въоражен студент, тогава ректора е приел предложението и разпоредил създаването на работни групи и етц.. основно с хора от фми и ректората.