трънки и блогинки

За вината на пиратите

Написано на: 04.06.2006 · 26 коментара

Не искам да защитавам „пиратите“, но и ми омръзна да слушам глупави обвинения как българските потребители са били виновни за отношението към авторските права унас. Аз твърдя, че основната вина за незачитането на авторските права е на самите фирми и личности, които притежават и упражняват тези права.

Затова искам да се опитам да изложа отгоре-отгоре някои ементарни причини пиратството не да е предпочитан, а единственият възможен избор за всеки, който не иска да живее в културното гето, което се опитват да ни набутат. Ще говоря само като за музика, но смятам, че твърденията са валидни за почти всички типове произведения.

Избор

Първата причина е точно наличния избор. В най-големия музикален магазин, в най-големия град в България, не мисля, че има повече от хиляда налични албума. Албуми, които обхващат всички стилове от дива чалга през поп, рок, метъл, електронна музика, джаз, чак до редките класически изпълнения. И почти всичко е произведено в САЩ и няма никакъв избор на неща правени в Европа или някъде другаде по света. Дали сериозно очаквате човек с минимална музикална култура в любимия си жанр да намери нещо ново и интересно сред този нищожен избор? Ако това е всичко, каквото предлагате, какъв друг избор оставяте? А какво да правят всички, които не живеят в София, които и това нямат?

В САЩ поне правят някакви начални опити да превърнат пиратските мрежи в някаква законна мрежа за дистрибуция. Сега Napster е вече легален, Rhapsody e прекрасна услуга, която предоставя избор и качество, от които обикновен потребител като мен е доволен. Но аз не мога да си платя за да ги ползвам. Не защото нямам парите или кредитната карта, а защото те просто не искат да ми вземат парите! Е, какъв избор ми оставяте тогава?

Формат

Дори и да си харесам нещо от предлаганото в магазините, защо така ми пречите с формата в който ми го продавате? Защо вече почти десет години след като започнахме да обменяме музка по интернет във формати като mp3 и подобни, все още няма начин аз да си платя за него? Единственото нещо, което ми се предлага е да си купя CD или DVD, които често не може да ми се свирят от компютъра или искат инсталирането на допълнителен софтуер, който го няма за моята операционна система или пък рапортува лична информация.

А защо ми пречите да си направя законно позволеното ми резервно копие, така че да може да слушам купеното от мен на mp3 плейър, от мобилния си телефон или от още десетките неща, които могат да свирят музика? Сериозно ли очаквате, че ако искам едно и също съдържание в два формата (примерно и като мелодия за мобилен телефон) аз ще трябва да си я платя два пъти? Казват, че ако мога да го копирам ще го изпиратствам и това е тъпо, защото като не мога да го копирам, аз го пиратствам и не чувствам никаква вина за това.

Цена

Ако и да се съглася на горните два основни недостатъка, то аз виждам цени, които започват от 16 лева. Да, ние сме малка и бедна държава и цената е фактор. Вие го знаете и какво правите за това? Как въобще определяте колко трябва да струва едно „парче“ музика? Защо в прехваления iTunes в САЩ една mp3-ка струва .99 долара, а за европа е 0.99 евро? От къде идва тази разлика, защо в Европа е толкова по-скъпо? Като зная това как да ви повярвам, че албума с лъскавата кутийка наистина струва 15% от средната работна заплата, като може другаде цената да е различна?

Уважение

Защо преследвате и наказвате хората, които искат да имат това, което предлагате? Явно е, че хората искат да имат вашия продукт и има търсене за него, но вместо да се опитвате да им дадете повече и по-лесни и изгодни начини вие ги наричате пирати и насърчавате полицията да им разбива домовете. Чрез страх от държавната репресия ли е единствения начин да стимулирате хората? Какво уважение и какво разбиране очаквате след като изпозвате такива методи? Защо мачкате и унижавате собсвените си клиенти и едновеменно с това искате те да бъдат коректни вас?

Да затрудняваш максимално, обиждаш и наказваш някой, който иска да купи нещо, което предлагаш не е просто лоша търговска практика. Това е глупост и некадърност. Знам, че имате ограничени права и възможности, но не ме интересуват нито обещанията, нито обясненията или оправданията ви. Всеки разумен работещ човек щеше да е способен да разбере трудностите ви, но когато карате полицията да прави неща, които прави само за наркодилъри и убийци, то вие губите всякаква толерантност и право на изслушване.

Потърсете първо вината във вас.

Категория: всякакви

26 коментара ↓

  • Хубаво ми е, когато хората коментират. Чета внимателно всеки коментар и отговарям, когато имам какво да кажа.

  • veni на 04.06.2006г. в 12:54ч.

    Бих добавил само: тази статия от Financial Times. (дано връзката да излезе читаво)
    От нея става ясно какви услуги има в САЩ и в Европа и колко трябва да струват у нас.

  • Иван на 04.06.2006г. в 13:24ч.

    Поредното доказателство за „криворазбраността“, пробила и разрушила с корените си всяка частица здрав разум… България…

  • eenk на 04.06.2006г. в 17:21ч.

    Прекрасен текст, Пейо!

    Съгласен съм с казаното, но трябва да обърнеш внимание на видео/кино пиратството, за да е пълна картинката. То беше причината за онези рейдове.

    Вярно, че в България месечно излизат 8-10 филма, а в Лондон 30, но всеки ден срещам хора (вярвам и ти), които предпочитат да дърпат и гледат „дивхикси“ на лаптопа, вместо да ходят на кино. Какъв компромис правят – само те си знаят. Но щом имат лаптоп, имат и пари за кино. Там въпросът не е до избор, а до типично българската позиция, която комбинира пресметливостта на бедния („няма да им давам 6 лева за кино, като си го точа без пари, я?!“), плюс манията за престиж, че „си напред в материята“ и си готов да се хвалиш с това, че онзи филм „го гледах преди 2 месеца“ и с интелектуалните ти познания в даден кино жанр, от който притежаваш, да речем, 100 заглавия.

    Относно избора: тези, които дърпат стари руски филми от съответните сайтове не пречат на никой, защото собственика на правата на стария руски филм го няма тук, че да се притесни.

    Проблемът е с популярните филми, които тук ги има и идват в крак със световната премиера в последните няколко години. Това не може да се отрече. Разпространителите, колкото и да са лоши, все пак са платили лиценза за този филм на базата на някакви предвиждания колко хора биха го гледали в техния салон. Ако тези предвиждания се нарушават от лесния, предварителен достъп до най-новите заглавия, следващият път разпространителите нямат бюджет да вземат 8 яки филма на месец и затова пазара се свива и тук гледаме само Кинг Конг и видеотеките са зле. За да се промени това, трябва да се промени една типично българска нагласа – да минеш евтино с дивекса вкъщи, вместо да отидеш на кино – което е доста трудно.

    Това мисля е основния проблем. Полицейщината е тема на друг разговор.

    Е.

    п.с. Разшири кутийката за писане на коментари в блога ти, защото пишейки това имам чувство че пиша sms. Виждам 5 реда по 20-тина знака.

  • kvo ti puka на 04.06.2006г. в 19:38ч.

    @Пейо
    Браво за post-a. Четох с голям интерес.
    @eenk
    ееnk:“Но щом имат лаптоп, имат и пари за кино.“
    Трябва да мислиш малко повече. Аз пиша от лаптоп. Да, и word-а ми казва, че нямал достатъчно памет… Смяташ ли, че имам пари за кино? Филми могат да се гледат и на пълни бракми. Ако можех да събера по 6лв за всички филми, които са изгледани на това лаптопче с 13″ екранче щях да имам достатъчно да си купя 2 лаптопчета с по 17″ екранчета и разни модерни джунджурийки вътре. А забравих-лаптопчето не е мое а човека на който е го има като подарък(сиреч го ползваме двама). Аз просто плащам по 10лв на месец за интернет и толкова. Такаче мисли малко следващия път преди да пишеш, късоглед глупако!

  • Сашо на 04.06.2006г. в 20:35ч.

    Пейо,
    Защ ли някой „журналяга“ не зададе тези въпроси на онази къдрава дама, която е лицето на „звукозаписната“ индустрия у нас? (риторичен въпрос, тя дава интервюта само когато си пише въпросите).
    Еленко,
    Аз имам лаптоп и ходя много рядко на кино. Проблемът е, че филмите, които искам да гледам, ги няма в нито едно кино, българска телевизия или видеотека. Или (хайде да бъда честен) ги дават в Одеон веднъж годишно в работен ден от 10 сутринта.

  • eenk на 05.06.2006г. в 12:39ч.

    @kvo ti puka, @сашо: Казах „Лаптоп“ образно. Лаптопът е кофти място за филми така или иначе. Идеята ми е, че който има пари компютър и интернет има стандарт да си позволи да отиде на кино.

    @сашо, „Одеон“ – ясно. Затова обясних, че проблемът е с новите заглавия, които се пиратстват.

  • Алекс на 05.06.2006г. в 14:38ч.

    …който има пари компютър и интернет има стандарт да си позволи да отиде на кино.

    Така обобщено, няма нищо вярно, imho.

  • Йордан на 05.06.2006г. в 14:46ч.

    @eenk И пак не си прав. От всички филми, които излизат годишно, около 6-7 наистина си заслужават да им отделиш времето и уважението, и да идеш на кино. И аз ходя. Също ходя на кино с причтели (няречи го социален контакт). Останалите филми по кината в повечето случаи са губи-време, т.е. ако имам 2 часа свободни, ще го изгледам. Даже може на части. От компютъра. Ако не – изобщо няма да ида на кино, така че никой не губи, никого не съм окрал, нито пиратствал (абе къде съм си забутал абордажните куки?!?!?).
    Същото е с 99,99% от музиката – тегля нещо, за да го чуя. В никакъв случай не бих си го купил. Така че пак никого не ощетявам.

  • пейо на 05.06.2006г. в 17:13ч.

    Към Еленко (eenk), защото неговия коментар предизвика най-голяма реакция.

    Първо – благодаря! Казано от теб, това значи много. Сега по същество.

    От моята гледна точка на нормален потребител и лаик няма огромни разликика между изброените проблеми в разпространението на музикални и филмови произведения. Рейдовете не съм останал с впечатление да са целяли само пиратите на музка или само на филми, а по-скоро явлението като цяло.

    Такива, които предпочитат да не плащат, има навсякъде. Това са предимно хора без добър доход и с повече свободно време. Цел на всички търговци са другите.

    Да, в момента е престижно да си напред с пиратските копия. И да това е обществено приемливо. Това е следствие точно на неадекватната политика на дистрибуторите, защото навсякъде другаде престижно е когато си плащаш за нещо, а в този случай те не създават възможност да си платиш.

    Друг фактор е, че всички сегашни решения за ползване на произведения имат някакъв физически елемент. Дали ще е ходенето някъде, диска или само предварително определения час то те не са удобни за хората, които си ценят времето. Пиратските копия не само са по-евтини, те са много по-удобни.

    Лично на мен и самите торенти не ми са удобни, защото въпреки добрата ми връзка изминават около 15-25 минути, от когато решавам, че ще гледам филм, докато той се свали. Най-често заспивам в този период. Ако трябваше и да ходя някъде просто нямаше да гледам филми.

    Политиката относно избора е същата. Забелязал ли си, че кината, които не дават само американски филми даже го съдържат в името си? Аз не съм останал разочарован от европейски филм, не защото са толкова добри, а просто защото са различни и вярвам, че с много други е така.

    Старите филми, просто ги няма, отчасти заради политиката на видеотеките, отчасти защото ги няма в новите формати или каквито и да садруги причнини. Настоящите мерки ще афектират и не само 10те филма, които се въртят в момента, а и всички по-стари филми, които няма как да бъдат намерени, а разлика между тях не се прави.

    Темата е много дълга, има много още за писане и съм напълно съгласен за формата за коментари, която ще бъде променена.

  • eenk на 05.06.2006г. в 23:18ч.

    Има разлика. Убеден съм, че рейда беше относно филмите (поне от това, което четох по форуми/медии тогава). В тях икономическия интерес е по-голям.
    Депеш ще спечелят пари от концерта си тук, въпреки че са загубили от това, че 99% от хората, които ще бъдат на стадиона не са си купили техен оригинален диск или кводае. Лукас няма да спечели, ако всички гледат Междузвездни Войни 7 на DivX.
    Не защитавам разпространителите, ни най малко за бедния избор. Просто казвам, че ако всеки дърпа филми, пазарът ще е малък и филмите ще се въртят около X-Men.
    Относно формАта – сори, ще трябва да почакаме всички. Доколкото знам само на определни места в САЩ има легално видео-до-поискване. Да, ползвахме Napster през 1999-та, iTunes Music Store дойде 3-4 години по-късно, и още не е стигнало до централна и източна Eвропа. Същото ще е с видеото.
    Относно „европейските са яки“, „американските не“ – това е генерализация. Мога да те оборя лесно.
    Иначе диалогът е смислен. Благодаря!

  • tan на 06.06.2006г. в 09:42ч.

    Хубава дискусия, наистина. Има много за казване и по темата музика vs. видео, и европейски vs. американски, а и чесно казано напоследък сериали vs. филми. Както би казала Рийз Уидърспуун в Професия блондинка I „сериалите са новите филми“ :)
    Чувствам нужда да се противопоставя на eenk само за това: „За да се промени…една типично българска нагласа – да минеш евтино с дивекса вкъщи, вместо да отидеш на кино…“
    Нагласата и културата на страна, проблемът е в бизнес модела. Следя Green Wing, сериал, който „пиратствам“ заедно с приятелка в Манчестър. Нямам търпение да видя новия сезон на The L Word и Grey’s Anatomy. Кажете ми да къде да платя?
    Чувството за вина (когато изобщо го има) в нас идва от това, че съпреживяваме с авторите. Горките Ъпсурт, които си нямат пaрички заради лошите мp3-ки и т.н. Бизнес моделът при разпространението на филми обаче е една стъпка напред, тъй като произведението е по-разграничено от автора. Става съвсем ясно къде се чупи веригата: в разпространителите, които не знаят как да ни вземат парите.
    Не споря за доброто и лошото в страстите български, даже съм съгласна, че си падаме малко хитър-петровци. Но не това е в основата на „пиратстването“ на филми и музика. В основата е изоставането на умението на продавачите да продават, от възможностите на технологиите да предоставят достъп до съдържание.
    Докато наваксват ни остава единствено да сме секси пирати като Джони Деп в Pirates of the Caribbean :)

  • pro_01 на 06.06.2006г. в 09:57ч.

    @еленко:

    генерализация 1:

    „Там въпросът не е до избор, а до типично българската позиция, която комбинира пресметливостта на бедния (”няма да им давам 6 лева за кино, като си го точа без пари, я?!”), плюс манията за престиж, че “си напред в материята” и си готов да се хвалиш с това, че онзи филм “го гледах преди 2 месеца” и с интелектуалните ти познания в даден кино жанр, от който притежаваш, да речем, 100 заглавия.“

    генерализация 2:

    „За да се промени това, трябва да се промени една типично българска нагласа – да минеш евтино с дивекса вкъщи, вместо да отидеш на кино – което е доста трудно.“

    далеч съм от мисълта да споря защото помня, че си заклет фен на не-пиратстването. надявам се не бъркам със спомена, че имаше някаква драма преди 1-2 години с арена, които бяха сложили линк към сайта ти, което те беше провокирало да напишеш прочувствен мейл на админа. честно да ти кажа тогава не можах да разбера позицията ти – позираш ли или наистина не си изтеглил и байт „пиратско“ съдържание в живота си. после приех тезата, че когато някой каже, че никога не е дърпал нищо от никъде е все едно да каже, че никога не е мастурбирал. последното, ясно е на всички здрави и прави мъже тук, е нетрезво. не е задължително човек да изхожда от „пресметливост“ за да се възползва от вече създадени условия. всъщност дори се чудя защо е необходима полемика по въпроса след като тя се превръща отново в две крайни становища.

  • tzeruneb на 06.06.2006г. в 09:58ч.

    Глупава е тезата, че като ходим на кино, разпространителите ще вкарват по-хубави филми. Проблемът е, че множеството на качествените филми за година е крайно. Те просто няма от къде да се вземат, ако самите разпространители не ги заснемат. От друга страна, напоследък интересните попадения идват от независими компании.

    И още нещо – от къде сме сигурни, че разпространителите ще купят правата точно за някой независим филм? Колко човека биха го гледали? Със сигурност ще са по-малко от зрителите на някой йекшън.

  • uv на 06.06.2006г. в 13:37ч.

    десетки коментари няма да са достатъчни да опишат клинча в който се намираме по отношение на пиратството.

    индустрията чака на потребителя да се отнесе по-етично, а потребителят чака на индустрията (тукашните ѝ клонове!) да се съобрази с местния стандарт. кой ще го направи пръв?

    движещите сили в бизнеса си карат по лесния начин ‘струва толкова, ако можеш да си го позволиш, заповядай’. играят безопасно, факт, но и мързеливо, безотговорно, не-бизнес.

    обаче ние потребителите сме говеда да се съгласяваме с тяхната гледна точка. естествено, че екшъните се гледат и купуват, а независимите продукции са с ниски приходи. е и? нас какво ни интересува? цял живот ли на касови гнусотии ще я караме.

    измежду продавачите и купувачите, купувачите имат лесния начин, теглят и крадат. продавачите имат уникален шанс, потребителите искат да си купуват музика, филми, софтуер легално. ами хайде нека се вземат с ръце и да предоставят адекватна възможност. 39, 56, 65, 119лв (в Ориндж) не са адекватна възможност.

    следя онлайн музикален магазин отвътре и със сигурност знам, че музика продължава да се продава, пряко пиратството. сигурен съм че същото важи за всички останали интелектуални продукти.

    обаче се искат усилия.

  • turin на 06.06.2006г. в 14:29ч.

    Пейо, готина статия, и аз мисля като теб – „вината“ е вменявана погрешно. Само ще те допълня, като кажа, че се изприщвам, изправя ми се косата и скачам на бой, като чуя нещо от сорта на „заради пиратите страда и българският шоубизнес“.
    У нас шоубизнес няма – всъщност това може да е добрата новина, но това е друга тема. Направо избеснявам, като някой мазен кретен започне да ми обяснява по телевизията „не крадете mp3-ки, защото ограбвате нашите изпълнители“. У нас който е „пробил“ през последните 10 години (грубо казано след промените и след големите протести през 96/97-ма, където все пак можеше да се намери тук-там място за нови групи), го е направил не с талант, а с пари и връзки. Групите, които днес имат локална известност (заради няколкото клуба в София) не влизат в сметката – че те дори не се „дореждат“ до радиата и телевизиите, камо ли да мечтаят за сериозно издаване на албуми.
    Тоест не само че вината е насочена неправилно, ами и не е толкова ценно самото защитено съдържание. Поне що се отнася до родната сцена.

  • eenk на 06.06.2006г. в 15:15ч.

    pro_01, не само това, но имам и орден от Крал Карл XVI Густаф от Швеция, защото моят отряд антипирати, начело с моя милост, маскиран като Джак Спароу затворихме thepiratebay.org.

    Тази седмица в тефтера ми планирам атентат с напалм и бамбукови пръти срещу централата на Пайнер в Димитровград, които въпреки че са чисти откъм авторски права (уредили са ги под нашия натиск), подтикват нацията към пошлост.

    През уикенда ще градя чешма в моя квартал, за да могат да пият всички жадни, да не плащаме данък за гадните концесии, които печели Кока-кола през бранда и Банкя.

    В този контекст, излишно е да споменавам, че никога не съм правил секс, защото още не съм женен, а не съм женен, защото не съм намерил точно идеологическо съвпадение в нежния пол.

    Врпочем в момента минавам ускорен курс по всички световни религии, които проповядват възвишение чрез смиреност. Дано това ми помогне в битката. Стискай палци!

  • chilko на 06.06.2006г. в 15:24ч.

    ходя на кино, когато искам да гледам нещо на кино, а това е в доста малко случаи – високобюджетните екшъни са за голям екран, както и филми като „догвил“, които пред монитора няма как да изгледам целите… останалото което искам да гледам и гледам няма как да намеря легално в българия, освен ако не ходя на цитираните прожекции „в Одеон веднъж годишно в работен ден от 10 сутринта“. дори и тогава пак не мога да съм сигурен че ще гледам качествено копие или осакатено и черно-бяло подобие на оригинала.

    и за музиката е ясно – ако слушах предимно комерсиални музички нямаше да има проблем да си ги набавям от тук.

    та освен културата и доходите ни особено голямо значение има и практиката на издателите, които в повечето случаи ни предоставят продукт с кофти качество (доста от dvd изданията), които напълно, ама напълно оправдават пиратстването им.

  • Григор на 06.06.2006г. в 15:39ч.

    Разбирам позицията на Еленко, но ми се струва, че в нея наистина има някаква генерализация.

    Не ми харесва принципът „Който няма пари за кино, значи няма и за компютър!“. По тази логика, няма пари за компютър и който няма пари за музика, книги, софтуер, и т.н. Подробността, в която се крие дяволът, е доходът.

    Ако взимам заплата 5000 евро, а харча за базови биологични нужди под 2000 евро, ще дам охотно 5 евро за филм или книга. Че и 100-200 евро за софтуер. Ще го предпочитам пред това да ги свалям от Интернет пиратски. Но при положение, че заплатата ми е 300 лева, а месечните разходи за най-най-базови биологични нужди – 400, и работя по 16 часа дневно, за да скърпя бюджета, ми излиза в порядъци по-евтино да си купя компютър, и да крада. А филмите и музиката са базови духовни нужди – има и такива.

    В тази връзка, спомням си едно изказване отпреди към година: „Няма да ми карат мръсни коли наоколо! Всички коли – на автомивка, всеки ден! А коли над 5 години да се спират, това са опасни боклуци. Като нямаш пари за автомивка и свястна кола, значи нямаш пари за кола. Просто е.“ Не е трудно да се досетиш какви са доходите на въпросния изказник, и колко му е акълът.

    Не бъди като него, Еленко. Срамота е.

  • пейо на 06.06.2006г. в 16:44ч.

    Момчета, приказката скоро май ще излезе от рамките на полезното. Това беше опит единствено да се даде поглед и върху този аспект на проблема, защото той не е толкова прост, нито виновна е единствено само едната страна. Единствено се опитах да предоставя още малко аргументи, които не е вероятно да бъдат чути от стандартните медии.

    Еленко, ако твърдението ти е, че има разлика в икономическия интерес между филмите и музиката и затова нарушаването на правата на музиката е по-допустимо или толерирано, то аз не мога да се съглася с него. Вероятно първия ми контрааргумент на твърдението ти, че при музиката се печели и от изпъления, е че пък при филмите след прожекцията по кината има и продажби на dvd, както и отдаване под наем, които са си отделни източници на приходи.

    Няма смислен начин да съпоставим и измерим разликите между двата типа произведения. Да, те са твърде различни, но не мисля, че пиратстването на единия тип трябва да е оправдано или морално толерирано. Нито съм съгласен, че и обединенията на големите музикални компании си търсят по-малко правата от тези на филмовите.

    Изказана по друг начин, тезата ми би била, че дистрибуторите трябва да престанат да се държат като сърдита бабичка-рентиерка, на която все някой ѝ е виновен, а да опитат накак по-предприемачески да подходят. Все пак те притежават монополното право и от тях, а не от потребителите се очаква инициативата за разширяване и по-пълно задоволяване нуждите на пазара.

  • pro_01 на 07.06.2006г. в 10:00ч.

    стандарта на живот е най-безпочвеното оправдание защо някой ползва пиратски софтуер и дърпа филми, стига бе, хора. тоя стандарт се създава, не се приема за даденост. защо все някой трябва да е виновен за това, че на друг не му стигат парите за нещо и това да е перфектното извинение всеки път? няма ли някой една ЛИЧНА причина за това, че дърпа филми и музика? моята лична причина примерно е, че вечер искам да отпусна, а ходенето на кино не е отпускане. искам да си седя удобно у нас с чаша в ръка и да гледам разсеяно нещо. и да, бих платил за него, стига да има как и на кого. бих платил разумна цена естествено. напълно подкрепям едищоси-on-demand услугите и не виждам колко скъпо толкова би излязло на всеки да ползва такава. когато я има, разбира се.

    еленко, благодаря. my fingers are crossed.

  • Катерина на 07.06.2006г. в 21:57ч.

    Не винаги дори става въпрос за удобство и релаксация… Един ден много исках да намеря една песен, която бях чула в USA, за да кажа моето извинявай на специален за мен човек, исках да му я подаря на диск или дори касета, но след 5-часово обикаляне на магазините не успях да намеря нищо дори на този изпълнител. Накрая я „изпиратствах“ /нещо, което принципно избягвам да правя/и му я пратих на пощата, не ми оставиха друг избор…

  • delocator на 15.06.2006г. в 21:09ч.

    Аз сум за пиратщвото. Ако може да се пиратщва да се пиратщва. Това е вид борба срешту МПАА и РЙАА, и всички големи корпоративни машини, които се опитват да натикат поварня кум цонсуматорите. През последната седмица се случи субитието „www.тхепиратебаъ.орг“, сега сите-а е отново онлине и хората зад него показаха среден пращ на Американците. Тук има и нешто цултурал. Т.н. Раидс са дело на интереси които заштитават Американската продукциа. Леко е смешно е булгарската полициа, да заштитава чащни американски интереси, заштото посланника на УС под някое влияние на МПАА или РЙАА се е обадил на бат боико или друг някои хубавец. Пиратщвото е вид отговор на глобализациата/полиаризациата на света.

    Не мисля че БГ е супер голям пират. Аз ползвам уторрент и там се вижда от коя дуржава е ип-то&нбсп;—&нбсп;и да ви кажа, повечето са в добрата щара УС. В УС по-принцип хората имат пари. Дали това е доказателщво че има нешто повече от финансови причини..

    Може би е прав еенк че пиратсвото е вид манталитет. Ймам 10 долара за кино, но няма да ги дам да гледам Тхе Бреак-Уп, ште го друпна. Филмут е туп, но какво от това. евтин цонтент заслужава да буде пиратщван. В фор Вендетта го гледах на кино, Пиратите ште ги гледам на кино, Да Винци гледах на кино…може би ако качещвото на продукциата&нбсп;—&нбсп;мусиц, мовиес, е по-добро хората ште си платят.


    Извинявам се, за вида на коментара след конвертиране от latinica. Сега е също толкова нечетим, но е на кирилица, която все още единствената азбука на българския език.

  • bb на 20.06.2006г. в 14:00ч.

    Твърдо съм за пиратството но умерено :))). Всеки ползва вкъщи квото си иска и от където си иска. Малко или много и отделните фирми това го предвиждат с леко насърчаване покрай: времени версии, demo и т.н.
    Идеята е след като си се запознал в домашни условия с нужната програма да се препоръча и на фирмено, ведомствено или по предназначение официално ползване.
    Въпросът за музиката и за филмите според мен е в съвсем друга светлина. Филм които си гледал монго трудно може да го гледаш пак, камо ли ако не ти е харесал :)))
    Тай че всеки да си прави своите изводи.

  • fonManiac на 07.07.2006г. в 01:41ч.

    Цитирам http://www.ppvbg.com:

    УВАЖАЕМИ ПОТРЕБИТЕЛИ,

    Фирма „АМОТЕРА ЛИМИТИД” е сключила редица договори с Големите Холивудски филмови студия, по силата на които притежава права за разпространение на аудиовизуални произведения за територията на Република България. Следвайки законовите изисквания, дружеството е регистрирало правата си в Министерство на културата, Дирекция „Авторско право и сродни права”. Администрирането на тези права се осъществява и чрез „Евротур Релакс Сат ТВ” ООД. Във връзка със започналия обществен дебат по повод предоставянето на защитено аудиовизуално съдържание чрез световната мрежа Интернет, администрираното от мен дружество организира пресконференция на 01. 06. 2006 г. от 14.00 часа в Българска Телеграфна Агенция. Тема на разговора ще бъде правната уредба към настоящия момент и мерките за ефективното и прилагане. В тази връзка ще бъде представен опитът на европейските и американските институции, както и възможните насоки за законодателна промяна като реакция на държавата и обществото по проблемите на защитата на творческия труд. На пресконференцията ще присъства г–н Брендън Хъдзън – като представител на МРА (MOTION PICTURES ASSOSSIATION международната централа на MOTION PICTURES ASSOSSIATION OF AMERICA, в лицето на нейния Вицепрезидент и Оперативен Директор “Анти-пиратство”). Ще бъдат поканени да вземат участие представители на Министерство на културата, Министерство на вътрешните работи, Главна прокуратура и Посолството на САЩ.

    Това са хората, които държат правата на

    http://www.sonypictures.com/
    http://www.mgm.com/
    http://www2.warnerbros.com/main/homepage/homepage.html
    http://www.paramount.com/
    http://www.universalstudios.com/index.php
    http://disney.go.com/home/today/index.html

    за България.

    Позволявам си да цитирам още нещо от същия сайт:

    Video on demand (VOD) услугата се предлага от фирма АМОТЕРА ООД, – носител на правата за разпространение на филми по системата за VOD. Чрез VOD Вие можете да си избирате и поръчвате над 1000 филма по каталог и да ги гледате на телевизор или компютър. Стартът на услугата е 1-ви септември 2006-та, като август ще се проведат заключителните тестове на платформата”.

    Филмите се зареждат в кодирано състояние върху телевизора или компютъра, като са защитени чрез система Digital Rights Management – DRM. За да може да отключи съдържанието се получава ключ, който е уникален и индивидуален само за Вас. Той се използва еднократно в рамките на определен период от време (най-често 24 часа). След този период ключът се самоунищожава и достъпа се прекратява.

    Услугата е Уеб базирана и се реализира чрез интернет връзка на set-top boxустройството или компютъра към нашата Уеб страница.

    За да ползва услугата вие трябва да имате първоначална регистрация. Тя включва вашите данни (трите имена, ЕГН, адрес, мобилен телефон за контакт, е-mail адрес). Подадената информацията бива добавена в базата данни за активиране на абонатите и е напълно конфиденциална и единствено с оглед на генериране на Вашия персонален достъп. След регистрацията, вие получавате потребителско име и парола. Чрез тях ще имате право да правите своите заявки.

    Всички филми са подредени в каталог. Потребителското меню е графично и се управлява като браузър на Интернет страница – или чрез дистанционното на set-top box устройството или през компютъра – чрез мишката и клавиатурата. В основното меню са включени главните икони – “Избор на Филми”, “Настройка” (за избор на език на менюто и други стартови настройки), “Помощ” (за пълна информация за начина на поръчка).

    С избора на икона “Избор на Филми”, вие ще бъдете препратени към страницата, където ще можете да направите конкретната селекция на филм. Търсенето на филм може да бъде по жанр или актьор. След като заглавието бъде избрано, на екрана ще се представи прозорец с информация за филма: заглавие, кратка анотация, актьорски състав, няколко снимкови кадъра от филма, продължителност на филма и цена. За да реализирате реалното поръчване и получаване на филма, вие трябва да изберете бутон “Поръчай”, след което ще се отвори прозорец, в който да се въведе потребителското име и паролата.

    Сървърът за VOD ще провери Вашата регистрация, за да разреши доставката на съдържанието. Всеки потребител е обвързан с име и номер на мобилен телефон. В случай, че вие сте избрали плащане чрез сметката на мобилния ви телефон, след като доставката бъде разрешена, сметката на Ви ще бъде задължена със сумата равна на цената на филма. Цената на един филм ще бъде между 0.50 лв. и 2.00 лв., в зависимост от неговата актуалност.
    Филмът става незабавно наличен за гледане, като ще остане такъв в рамките на 24 часа.

  • nikiel на 16.03.2007г. в 23:58ч.

    Направо се подпалих катогледах новините на БиТиВи с оня педал Кадриев и колежката му Салич, пак с усмивка на лице да хвалят НСБОП с поредната акция срещу АренаБг, но колкото и да ги обиждаме ,нашите политици ще си останат все същите(или слаби или корумпирани). Такива са си още от Освобождението, като позволяват първо да ни урежат държавата, после с националните си катастрофи, с пагубния комунизъм(за който между другото доста хора тъгуват и страшното е че това са не само пенсионери) и за капак ни сервират промените, при които се пускат сума ти затворници и в тях се съсредоточават частният бизнес, чийто капитал и до днес връщаме на Парижкия и Лондонски клубове. С прости думи крадците викат „Дръжте крадеца!!!“

  • перо на 16.03.2007г. в 23:59ч.

    Отностно коментара за 6лв и киното – ходя на кино винаги когато реша че нещо си струва. Дали съм гледал трайлер или дори целия филм на лаптопчето преди това няма значение. И в двата случая ако си заслужава според мен филма отивам и си ги давам парите, много често повече от веднъж. Но да дам 6лв за некоя боза няма да стане. В такъв случай – на лаптопчете с едниствена цел да може после да отговарям с Да на въпроса гледа ли го тоя филм. И изобщо не ми пука дали доставчика на филма губи от това – ако зависи от мен щом е вкарал такъв филм сам си го проси. Отделно чакането на минимум две седмици след официалната дата на филма. Щом потребителите могат да стигнат до него за 1 ден могат и доставчиците на филми.