трънки и блогинки

Седма симфония

Написано на: 26.09.2010 · 7 коментара

Наскоро Апокалиптика издадоха албум със заглавие „Седмата симфония“. Познавайки предишните им преработки на чужди произведения, очаквах албумът да не е авторски, а да съдържа изпълнения на нечия друга седма симфония. Но чия седма симфония? На няколко от най-известните композитори-симфоници, едни най-популярните им произведения симфониите под номер седем. Без вяра цифрите, това е чудесен повод да си ги припомня:

Шостакович
От Седма „Ленинградска“ симфония на Димитри Шостакович е музикалната тема, която се използва най-често за илюстрация на нашествието на нацистите в СССР. Изпълнена за пръв път в един от най-тежките дни на войната, е достигнала по радиото и до немските войници на позиции около обсадения град. Това е основната тема в първа част на произведението:

Бетховен
Лудвиг Ван Бетховен пише своята седма симфония, когато неговото заболяване се влошава и той почти изцяло е загубил слуха си. Това е периода, когато композиторът създава едни от най-добрите си произведения, но и окончателно затвърждава образа си на мрачен и свадлив мизантроп. Сам описва най-добре състоянието си в писмото-завет до братята си, а за мен е още един повод да се възхищавам от него. Втората част от седмата симфония сте я чували от много филми и реклами, а сега може и да я „видите“ илюстрирана:

Моцарт
В произведенията Моцарт няма толкова драматизъм и неговата седма симфония е весело произведение, което по-късно е преработено в увертюра за операта La finta semplice. Но и какъв драматизъм може да очаквате от композитор, който е създал произведението си на 12 години:

Категория: музикааа

7 коментара ↓

  • Хубаво ми е, когато хората коментират. Чета внимателно всеки коментар и отговарям, когато имам какво да кажа.

  • lilia на 26.09.2010г. в 12:35ч.

    такава подредба и желание за тълкуване ми дава възможност да погледна най-малко от 2-3 страни на проблема.Пак да не се чуе, че наличието на повече от 1 гледна точка е вид манипулация.Единия начин на тълкуване е ,ако бъде погледнато като времена написване на произведенията-Най-тежкото на Шостакович е по повод на война -трагедия засягаща живота на 20 млн души.Второто е на Бетовен-трагедия засягаща само отделна личност.Моцартовата творба е жизнерадостна-детството му е било в дворец.Това веднага води и към втората база сравнение-бедността по време на война, личната бедност и дворцовото богатство.Третия тип сравнение е като мъже-в различни епохи как се отразява начина на живот на мисленето на мъжа и съответно в творчеството му.Пак от Шостакович-почти близък , до Бетовен и Моцарт- много по-назад във времето.Друго сравнение е вида щастие което лъха-зрелите мъже са по натоварени с тежки мисли, докато детския вид усещане на Моцарт е свежо е неподправено.Още една ретроспекция-малко като метафора, или мост повече духовен-първите две творби изразяват ада през,който минават зрелите хора, за да дадат на детето си щастие.Така може още доста да се помисли по тази и други теми.Това са само предложния…

  • k2b на 26.09.2010г. в 14:26ч.

    Интересно сравнение на „седмите“ от различни епохи!

    Бих добавил и 7-тата на Брукнер. Тя е първата от финалната му тройка (умира преди да довърши финала на 9-тата, която и до днес се изпълнява традиционно без 4-та част), извежда формата до (буквално) необятни измерения. Докато я пише получава вестта, че неговият идол Вагнер е починал. Затова и бавната част е траурен марш в чест на „големия маестро“, в стандартния оркестров състав се включват т.нар. вагнерови туби, характерни за оркестрациите на големия оперен композитор.

    Поздрави!

  • Michel на 26.09.2010г. в 15:00ч.

    Мерси за споделянето! Няма по-прекрасно в неделен дъждовен следобед да слушаш музика… :)

    На Бет(х)овен – много е интересна визуалицията, която е и изключително точна…

    Открих после и това:
    http://www.youtube.com/watch?v=ipzR9bhei_o
    (Бах, токата и фуга в ре минор)

    …изумително е да чуваш гласовете, регистрите (тембрите), и да „виждаш“ музиката, буквално… за първи път срещам такава техника на визуализация!

  • lomovera на 26.09.2010г. в 15:50ч.

    Пейо, обичам да пишеш за класическа музика. Особено в неделни дъждовни следобеди, в които вкъщи сме на вълна Чайковски и Шуберт :)
    Ето и нещо за теб http://www.youtube.com/watch?v=XCbzIIpeAwg

  • на гайда на 27.09.2010г. в 16:37ч.

    де се е чуло, видяло
    http://www.youtube.com/watch?v=IIqDEsuPJsE

  • Маркуча на 27.09.2010г. в 16:53ч.

    Добави Дворжак и Малер към списъка.

  • профан на 20.12.2011г. в 12:56ч.

    Просто браво! и за музиката, и за коментара…