трънки и блогинки

Наказателно-правната визия на правоносителите

Написано на: 15.05.2012 · 17 коментара

Вчера бяха разпространени Предложения за промени в проекта на нов Наказателен кодекс по отношение престъпленията против интелектуалната собственост, които са внесени за обсъждане в Народно събрание. Предложенията не са подписани, но авторството им се приписва на адв. Велизар Соколов, който е най-известния лобист и защитник на интересите на т.нар. „правоносители“. Очаквано, предложенията за промени са крайни в опита си да издействат максимално добра позиция за осребряване на позициите, които имат. Общите насоки на предложенията са следните:

  1. Разширяване на дефиницията на престъпните състави, с което дават възможност за разнообразни и широкообхватни тълкувания;
  2. Засилване твърдяната степен на обществена опасност на тези престъпления, а оттам и на размера на наказанието;
  3. Инкриминиране на приготовлението и подбудителството;
  4. Ангажиране отговорността на длъжностни лица (без да е напълно ясно кои са длъжностни лица, представляващите, управляващите, ръководните (т.нар. мениджъри) или всички служители, които са в позиция да пазят или контролират по някакъв начин);
  5. Въвеждане на тежконаказуем състав, квалифициран с оглед дееца и с оглед настъпване на значителни вредни последици;
  6. Разширяване обхвата на престъпленията с деяния насочени и срещу сродните права и всички права на индустриална собственост.

Предложенията не съдържат дори и опит за баланс между интересите на правоносителите, бизнеса и потребителите. Те се опитват да разширят възможностите за използване на наказателна репресия за по-благоприятно разрешаване на спорове, за които съществуват ефективни, но не толкова изгодни, частноправни способи. Освен, че е по-евтино да се натовари държавата с усилията по доказване и разходите по водене на съдебно производство, заплахата от наказване с лишаване от свобода е значително по-сериозна от евентуалната имуществена санкция.

Акумулирането на заплахата от наказателно преследване с възможните имуществени санкции поставя „правоносителя“ в значително по-добра позиция при всеки възможен спор. Тази позиция може да се използва и за получаване на контролираща позиция по отношение на всеки, който има нещо общо с ползването и доставката интернет или бизнесът му е свързан със съдържание, каквито са и целите декларирани в мотивите:

  1. „интернет доставчици, които прехвърлят отговорността от собственото си неправомерно поведение върху потребителите на Интернет“
  2. „именно тези длъжностни лица имат пряк интерес и изгода от нарушението, което в повечето случаи формално се извършва от служители, работници или потребители/клиенти.“
  3. „за да не се осуетява наказателното преследване срещу управителните органи на дружествата за извършваната от тях незаконна дейност …. е необходимо да се предвиди и наказателна отговорност за длъжностните лица, извършили съответните деяния.“

Непосредствения ефект от възприемането на логиката или текста на тези предложения ще бъде за:

  1. доставчиците на интернет, които ще получат наказателен „стимул“ да сътрудничат и предават всякаква информация за потребителите си на „правоносителите“;
  2. всякакъв бизнес, който е базиран на потребителско съдържание – на практика, всяка блог/tumblr, social media платформа би била невъзможна;
  3. потребителите – в крайна сметка всичко се прави, за да се получат повече пари от потребителите.

Няма начин да се сетя или изброя всички възможни ефекти негативни ефекти от приемането на тези предложения. На мен са ми още нови и това са единствено нещата, за които се сещам на първо време. Моля, запознайте се по-подробно и ако считате, че вашите интереси не са защитени – постарайте се да бъдете чути.

Категория: всякакви

17 коментара ↓

  • Хубаво ми е, когато хората коментират. Чета внимателно всеки коментар и отговарям, когато имам какво да кажа.

  • Иван на 15.05.2012г. в 15:05ч.

    Имам чувството, ме този промени са били написани за „синхронизация на Българското законодателство с ACTA“ и сега просто са махнали заглавието, с надеждата да мине без много шум.

    Пиратството вече ще се наказва с 6 години, което го класифицира като тежко криминално престъпление и съответно може да се ползват трафичните данни събирани по ЗЕС.

  • DuDu на 16.05.2012г. в 16:42ч.

    Интересна е обществената търпимост към подобни неща и към тези, които прокарват подобни закони. Следва да се организира преди всичко кампания сред младите хора и да им се обясни, че подобни недоразумения на природата като Ина от село и Заки от гей-клуба не бива никога да бъдат уважавани, защото самата им инициатива е заплаха към свободата на почти всеки. Т.е. няма как да има никакво уважение. Следва да бъдат преследвани по всякакви публични мероприятия, освирквани, обиждани, тормозени с всякакви груби и брутални въпроси. По-зле положението няма как да стане. С тези низши същества може да се работи само по този начин. Те разбират само от такива методи. Докато не им се смачка нахалството и алчността, те няма да си седнат на задника. Докато на Ина от село не почне да се страхува да ходи на пресконференции и публични мероприятия, нещата няма да се оправят. Трябва да разберат, че след като искат да вкарват поголовно в затвора, към тях ще се държат като с боклуци и не бива да очакват нищо хубаво.

    А пита се какви са тези законодатели, които ще позволят над 80% от младите хора да отидат в затвора? Дори Тиквоча би се сетил, че след това няма да има кой да работи. А кой ще плаща затворническите разходи? Заки ще пести от входните за гей-бардаците или Ина Килева ще пести от средства за подмладяване и разхубавяване, от които в нейния случай няма никаква полза.

    Докато не превърнете тези хора в клоуни, докато не ги направите парцали в очите на другите, нищо хубаво не ви чака. Уважение към хора, които ви мародерстват по подобен начин не може да има никога и под никаква форма.

  • Petrov на 16.05.2012г. в 19:08ч.

    Задължително трябват яки протести, не виждам какво друго може да спре Боко да изкара всички интернет потребители престъпници.

  • Теодоси на 16.05.2012г. в 22:11ч.

    Аз си мислех ,че с ACTA приключихме :(
    Качвам го във фейса , дано се разчуе.

  • миро на 19.05.2012г. в 23:00ч.

    Аз съм траино полу безработен с ъс светът от вашите книги забравям за жестоката реалност!

  • Савчев на 20.05.2012г. в 19:30ч.

    Аз официално заявявам, че ако някой дойде да се прави на голям – имам останали няколко кутии свински патрони и една двуцевна винтовка.
    Нека заповядат!

  • DVD на 21.05.2012г. в 13:16ч.

    Европа в момента потрива доволно ръце защото от доста години насам в Бг има управляваща групировка която сама има възможността да прокарва каквито закони и кефне!!! Затова сега бързат да приемат всичко докато ситуацията е такава (явно има индикации че скоро няма да е такава) :)

  • Савчев на 22.05.2012г. в 14:46ч.

    Това е закон, прокаран от мутрафонизираните „агенции за защита на интелектуалните и сродни права“.
    Най-веселото е, че един авер направи пакет – пълна система за управление на магазини….
    Надяваше се да изкара някой лев. Стана весело – не само че не изкара, ами дори го и завлякоха и го обвиниха в пиратство, въпреки, че не беше копирал един ред. Просто стегнатия стил на писане НЕ може да бъде сбъркан от човек, който се занимава от 89-та с тези неща…
    една година в кофата за смет….
    На мен ми предлагат работа за „системен програмист“ (според работодателя аз трябва да съм системен администратор, шофьор, програмист (php,mssql, mysql,pgsql,js,jquery,prototype….), търговски пътник и… дизайнер!
    Всичко това за бруто 500 лв/мес – БРУТО!!!)
    Който дори се е занимавал с блог знае колко са проблемите (като обем), а ако все пак сте писали цялостен пакет или ЕРП система, може би се сещате какви са проблемите и колко е обемен труда за реализация на това начинание…

  • els g на 26.05.2012г. в 09:29ч.

    Гаднярите могат да си продължават до безкрай да произвеждат все нови и нови законови и подзаконови актове и поправки, с които тихомълком да си прокарват АКТА-подобните идеи. Трябва да ги спрем веднъж завинаги! Според мен, трябва да се вкара в Конституцията някаква клауза за неотменното право на информация за личностното развитие на всеки човек. Това първо. След това да се направи изчерпателен преглед на всички приети до този момент законови актове с оглед премахването и обявяването на нищожни на текстовете от тях, които противоречат на гореспоменатата клауза, за да се ликвидират попълзновенията на реакционерите. За тази цел, смятам, че е крайно време да заработи Пиратската партия, или да се създаде някаква подобна Партия за свобода на информацията, която, освен изчерпателен анализ на законите, да изследва и естеството на информацията и да комбинира творчески (тактика) текущата ситуация с целите за осигуряване на най-благоприятна ситуация за развитието на информацията (стратегия). Какво мислите за предложението ми?

  • Вени Марковски на 28.05.2012г. в 00:06ч.

    А ето и обществено-културната им визия: http://www.segabg.com/article.php?id=602063

  • Икономиста на 30.05.2012г. в 20:08ч.

    Здравейте,по принцип нямам нищо против защитата на авторските права,защото трябва да се насърчава труда на талантливи млади хора да творят,да създават песни, музика, изкуство и нови продукти.не съм съгласен обаче системата да защитава само тях и да създава условия да работиш една година и после цял живот имаш професия милионер.Примери за това няма да давам тук защото на всички са ни добре известни затова трябва да се създадат подходящи условия талантът да не се изгуби зад фасадата на милионера талантливият човек да продължава да твори а не да се превърне в самодоволен разплут човекоподобен а това не става като се защитават само и единствено правата на правоносителите.Така че за едни по нормални цени и за една балансирана среда нека да се борим с новите закони

  • Anonymous на 06.06.2012г. в 22:35ч.

    Така.. Мили хорица, ако си бяхте направили труда да видите повечето оригинални(не манипулираните както са повечето) .nfo файлове във тракърите от които сваляте щяхте да прочетете нещо от рода, но на английски език „Ако този продукт ти харесва си го купи!“ нищо, че хората са си играли да разбият защитата му и да го релийзнат преди да бъде официално обявено като краен продукт. В повечето случай и даже да не кажа винаги, че не е виновен този дето яде баницата, а този дето му я дава. Това не са нито торънт тракърите, нито хора които са ги копи и пейст от някъде си, нито хората които ползват някакъв софтуер за RIP-ване или нещо подобно. Ако ги нямаше хората които намират начин да заобиколят защитата на дадена програма тоест да я кракнат, щяхте да си я купите. Ако хората които намираха начин за Rip-ване, не бяха направили програмата за тази цел, щяхте да си купите диска. Ако хората които направиха скенера, не го бяха измислили щяхте да си плащате за книгата. Ако хората не бяха направили камерата..(Ам нямаше да има какво да гледате изобщо :P) Та аз лично не подкрепям АКТА, но все пак ако нещо ви харесва си го купувайте не е задължително да се изпада в такива глупави ситуации щото сте скръндзи. Вас не ви интересува че на все батко има друг батко вие просто сте потребители… Да ама салама е с пари…

  • Anonymous на 06.06.2012г. в 23:30ч.

    Много големи грешки се допускат когато хората не разбират какво е демокрация. Не ми говорете какво е демокрация, защото съм абсолютно убеден, че половината от вас го свързват с привилегии и свобода, което напрактика от една страна Да, но от друга страна Не, защото преди всичко в една демократична система, не трябва хората да носят отговорността, а самата система и хората начело и. Никой не обича да носи отговорност, но все някой трябва да я поеме и това трябва да бъде държавата или вашия мениджър, шеф, началник и прочие. В една наистина демократична система и далеч не визирам САЩ, защото демокрацията на САЩ умря с Кенеди, държавата дава ресурса, дава възможността, дава акъл на хората, а не обратно. Аз неискам да съм престъпник, но ми е прекалено скъпо да си купувам тези неща които ми харесват. В случая държавата нетрябва да ме гони, за да ме съди, а трябва да направи механизъм по който потребителите да могат да си го купят по-евтино и да извие ръцете максимално на посредниците. Силата на една държава е самата държава. Това важи и за демократичната система. Толкова много се спекулира с тези сродни на АКТА текстове, че направо ме е гнус и недоумявам как хора са го писали. Просто не се сдържах, но наистина смятам, че е по-скоро политически проблем.

  • Partilan на 09.06.2012г. в 15:01ч.

    Относно схващането за “пропуснати ползи”, което е повода(но не причината!!)за цялата патентна копира(й)т – тупурдия:
    Навремето в университета учехме, че докато за “причинени вреди” всеки може да бъде осъден относително лесно, то за ‘пропуснати ползи” това е почти невъзможно… По ред причини- 1. пропуснатите ползи следва първо да бъдат дефинирани и оразмерени, за да бъдат претендирани. А понеже те изобщо не са били реализирани това е доста трудно. Поради щото са част от едно “бъдеще в миналото” и то- несъстояло се. 2. Те следва да бъдат доказани. А това също е доста трудно, защото за разлика от “причинените вреди” те не са част от обективната действителност, а от някаква предполагаема такава.Поради щото съвсем не е толкова сигурно че биха били реализирани, ако не е налице въпросното деяние, което ги е породило. И 3.- те следва да бъдат компенсирани(ако съдът реши да ги присъди).А това също не е толкова лесно, поради щото осъденият (или осъдените!!!) следва някак си да ги покрие тези компенсации.А това ако погледнем нещата в общия им план , не само не е лесно, това не е възможно в обективната действителност. Защо ли? Ами защото общия размер на всички претендирани пропуснати ползи по света надхвърля неколкократно общата сума на съществуващите парични знаци във обращение+ всичките ликвидни активи на Света!… та порад това, колеги нашият професор ни научи да не се захващаме с подобен род дела. Това важи(все още!)тук у нас, и в целият разумен и свободен Свят… Но не във САЩ. Там поради различният тип правна система (прецедентна, а не позитивно-правна, базирана на закони и/или кодекси)която признава върховенство на договорите над законите и поради това там има дълга исторя на успешно претендирани и присъдени подобни юридически абсурди. До тук добре. Европа си е Европа, а САЩ си е башка… Да, ама не- поради един особен род международни търговски споразумения (Даааа, да си дойдем на думата!) сещате се ТРР, TRIPS, ACTA, и другите, които още дебнат в чекмеджетата на дипломатите и корпократите, се получава така, че този род противни на позитивно-правните системи от европейски тип дела бива налаган пряко Волята, Законите, Конвенциите и Принципите ни. Сега въпросът е в ръцете на Европейския ни Съд, който следва да се произнесе -Ако едно търговско споразумение между държави противоречи на правните традиции на някоя от тях, на действащи закони, Конституции и Конвенции, то следва ли да има правна сила, или напротив- да се денонсира. Съгласно правните традиции на САЩ, то следва да се зачита договора, (така прибързано и глупаво подписан във Япония от нашите и други дипломати),НО съгласно правните традиции в Европа то този договор би следвало да бъде денонсиран.
    Дотук добре… Но да се върнем на въпроса за пропуснатите ползи…Независимо, какво реши Съда, едно е ясно- толкоз пари(колкото са претендирани от всичките патентни тролове по повод свободния даунлоуд, торентите и прочее) НЯМА- нито във Европейските ни фондове, нито в Държавната хазна, нито в семейния бюджет на всекиго от нас… Ако не дай си Боже Съдът се окаже най-калпавия съд на всички времена, а Парламентът-луд, то това ще означава поетапно да обявим фалит- ние , Гражданите на нашата страна и на Европа, държавата/държавите ни и целият Съюз… Ако се случи туй, то също е решение. Фалитът е една безрадостна, но ЗДРАВОСЛОВНА процедура-за всичките субекти в правовия Свят И в икономиката като цяло. Защото фалитът означава “започване на чисто” канселиране и прекратяване на някакви нездравословни, не-ликвидни взаимоотношения. Но това е тема на друг запис…P.S вижте това: http://kichashki.com/?p=523 Описва тези същите неща ,ала с друг тон. Написаното там ме грабна веднага, Благодаря Ви за вниманието, колеги.

  • Любо на 23.06.2012г. в 11:55ч.

    Докато ГЕРБ са на власт все така ще е – за лобистите няма почивка

  • dimitar1946 на 04.07.2012г. в 15:00ч.

    Доколкото ми е известно авторските и патентни права са правно урегулирани и в това отношение не е необходимо да бъдат защитени и чрез криминализирането на ползването на продуктите им. Не е редно този проблем, пак според мен, да се политизира, защото в основата на АСТА са чисто икономически интреси. С такива механизми и лостове трябва да се търи и разрешението на наличния конфликт автор-потребител. Има закон за действието и противодействието, но в никакъв случай не следва да се ограничава възможноста на любознателните да ползват наличната интернет информация. При закупуването на съответната техника нека се плаща еднократно и някаква разумна таса „авторски права“ и след това да нямаш проблеми, или пък самите автори да обозначават с някакъв код, индекс кои от творбите им са свободни за достъп от потребителите и кои не. Иначе ще се позволи полицейски призвол и нееднакво прилагане на закона, а и корупционна среда. А какво ще стане ако някой си е закупил ползването и след това реши да го предостави свободно и на други потребители. Пример: купил съм си книга, прочета я и след това я оставя на обществено достъпно място да я чете, който пожелае? Готов съм да подкрепя всяко разумно предложение, непртиворечащо на законите на страната ни.

  • Протест на 19.03.2014г. в 23:54ч.

    Протест

    Да спрем настъпващия тоталитаризъм! НЕ на новия Наказателен кодекс!
    22 март 2014 г. от 14:00 часа

    София: пред езерото Ариана:
    https://www.facebook.com/events/592602967498128

    Пловдив: пред общината (на копчетата):
    https://www.facebook.com/events/289592841194520