трънки и блогинки

Ходенето на кино като потребителско изживяване

Написано на: 06.04.2007 · 12 коментара

Посещението на киносалон е единствения законосъобразен начин да гледате някой от новите филми. Ходенето на кино, обаче, не е по-добрия начин да гледате филм – то е само единствения начин, който се предлага от официалните дистрибутори. В градове като Русе, Хасково и Казанлък дори и това не е възможно, защото там вече кина няма. Но дори и да предположим, че в града има кино, „пиратството“ си остава по-добрата алтернатива от потребителска гледна точка. Напоследък се появиха „законни алтернативи“, но те идват със свои проблеми, изисквания и недостатъци, каквито не съществуват при незаконните копия.

Не е истина, че хората не ходят на кино, само защото трябва да платят. Самото изживяване не е от най-удобните и приятните и за мен е нормално, че мнозина предпочитат удобството на „пиратството“. За да гледа определен филм, зрителят трябва да реагира сравнително бързо – филмите не се задържат дълго на екран. Той трябва и да се придвижи до салона в определения за прожекцията час, което също му струва време и средства. Колко по-удобно е да гледаш филм когато имаш възможност и настроение в дома си, да го пускаш и спираш, когато решиш, да гледаш някои моменти отново и да правиш всичко, което е естествено и възможно вече толкова години с разпространяваните незаконни копия.

Не, дистрибуторите искат да ходим в салоните, защото това единствения начин да ни вземат парите и не желаят да положат усилия, за да улеснят хората, които искат да потребят продукта им. Какво се случва, когато човек си плати и влезе в салона да гледа филм? Първо, той никога не започва веднага. Преди същинския филм има поне 5 минути трейлъри – реклами на други филми. За мен трейлърите за нежелани, защото единствено отлагат с непоискани съобщения началото на филма, за който съм платил. Те са си чиста реклама, но за мнозина те са интересни и информативни. Добре, след като има почитатели на трейлърите – нека да ги има, но след филма. Тогава нехаресващите трейлъри ще могат да напуснат по-бързо, докато почитателите им ще останат още малко в седалките си.

Рекламите на филми са най-малкия проблем. След тях следват няколко минути „истински“ реклами на стоки и услуги въпреки, че зрителят е платил една от най-високите цени за билет, отнесена към доходите. Бил съм на кино само в САЩ, където реклами не съм виждал, но съм сигурен, че и в европейските страни не си позволяват подобна злоупотреба и неуважение към платилите. Докато от рекламите кината извличат изгода, то със следващите ги заставки и предупреждения те само и единствено дразнят зрителя.

След като са му изгубили около 10-15 минути в трейлъри и реклами, зрителя бива заплашен, че ако опитда да снима екрана, фотоапарата, камерата или мобилния му телефон ще бъдат отнети. Това заплашване освен, че е грубо и арогантно не е и законно, тъй като само определени органи, при опредлени условия могат да конфискуват вещи. Най-вероятно охраната наистина ще употреби сила, пък после ходи се разправяй. За капак, след това заплашване, се пуска клип-импресия „Пиратството ограбва“, който трябва да накара купилите билети да се почувстват виновни. Без причина – ей така, заради принципа, че трябва клиента да ти е виновен. По време на прожекцията в салона звънят телефони, шумят безалкохолни и пуканки, пускат се находчиви коментари и се носи гадната миризма за пуканки, която лично мен ме дразни най-много, но някои го приемат само за част от веселбата и добавка към изживяването наречено ходене на кино.

Дистрибуторите на филми не само не искат да улеснят клиентите си, като им ги предложат достъп чрез технологии, които са широко изпозлвани от години, но и ги обиждат, използват, заплашват и унижават по множество начини. На мен лично това ми прави неприятно посещението на киносалон и ме убеждава, че пиратството дори и да ги ограбва, то те не са си заслужили моите пари.

Категория: всякакви

12 коментара ↓

  • Хубаво ми е, когато хората коментират. Чета внимателно всеки коментар и отговарям, когато имам какво да кажа.

  • GodIsADJ на 06.04.2007г. в 09:22ч.

    Аз достигнах до такива заключения преди пет години. От тогава не съм стъпвал на кино и не мисля да стъпвам и в бъдеще. Все ми е едно дали собствениците на кина фалират или не. Не ми пука и кой ги краде. След като ме третират като маймуна в зоопарк и се опитват да ме дресират с реклами, не заслужават никакво човешко отношение. До гуша ми дойде разни субекти, които се опитват да печелят от нищото, да ми пищят колко били ограбени. Никакво съчувствие нямам спрямо хора и организации, които не знаят в какво време на технологично развитие живеем и им се привиждат абсурдни печалби, които смятат с методи за предвиждане на приходи от 60-те години на миналия век. И като не им излизат сметките, почват да пищят „пиратството ограбва“ и давайте да викаме ГДБОП, който със силови похвати да напълни киносалоните.

    След всичките акции на отборите говеда срещу потребителите на Интернет, аз прекратих каквото и да е потребление на „интелектуален“ продукт. Не, не го пиратствам. За мен е съучастие в престъпление да потребявам по какъвто и да е начин този продукт. Първата ми стъпка бе да се отпиша от видеотеката, а втората да спра кабелната телевизия, която и без това не гледах. Вече все повече започвам да се съгласявам с някои икономисти, че развлекателния бизнес е най-спекулативния пазар. Дори наркопазара има по-реални икономически основи. Развлекателният бизнес натрупва пари, срещу които няма реална стока и услуга, което значи, че не може да се оцени производителната сила в този бизнес и тя се декларира спекулативно. Този балон рано или късно ще гръмне и не ми е никак жал, че някоя силиконова кресла ще се пропие за това, че вече няма да може да има къща на Бахамите и да спортува „шопинг“ в Лондон, Париж и Ню Йорк. Просто технологиите ще спукат балона на огромните спекулативни печалби. И аз ще се наслаждавам на трагедията на спекулантите.

  • сашо на 06.04.2007г. в 09:40ч.

    „истински“ реклами преди прожекцията има и в САЩ от няколко години. .. може би 4. Има поне 2-3 реклами. В тия няколко реклами винаги присъстват продукти на кока кола или пепси. Често се случва да има и „пиратството ограбва“/ „piracy is a crime“ клипчета. Тия неща ми идват в повече като се има предвид че билетите са вече над $8. Освен споменатите от теб работи, има и друго което ме дразни – филмите излизат на двд 2-3 месеца след като са излезли в киносалоните.

  • Keit на 06.04.2007г. в 09:50ч.

    Рекламите мога да ги преживея. Но от всичко най-мразя шума от няколко десетки отварящи се найлонови пликчета с чипс, снакс, солети, вафли и още куп други боклуци. После се разнася една миризма все едно си не в киносалон, ами в закусвалня… И после почва великото хрупане. Не мога да си обясня защо повечето хора като че ли отиват на кино, за да се наядат.
    Ето затова гледам да избягвам да ходя.

  • Емил Попов на 06.04.2007г. в 10:14ч.

    Живея в Стара Загора и вече тук има само 1 останало кино. Не съм ходил там скоро заради гореизброените причини. Но в кина като „Арена“ (блазе ви, софиянци) си е просто наслаждение да идеш да изгледаш един филм. (поне така съм чувал, нали съм от село, не съм бил в Арена досега)

  • dzver на 06.04.2007г. в 10:27ч.

    На мен почти винаги ми е било приятно да ходя на кино, освен когато са ме пускали да си кривя врата на място, несъобразено с размерите на екрана. Ходих да гледам втори път на кино LOTR 3 – взехме си билети в предната част на малка зала и просто беше невъзможно да се вижда филма. Тръгнахме си. Като се има предвид, че предния път го гледахме в някаква голяма зала на Арена, от която не бях останал доволен, повторното оставане недоволен ме разочарова много.

    По някакъв начин разпространителите трябва да разберат, че със силовите методи за продажби се приключи 1929 година с великата депресия. От тогава става каквото иска потребителя. Потребителят иска да гледа евтино (точенето с торент също не е безплатно), СЕГА и каквото си поиска. Или го осигуряват, или го губят.

  • zlatkata на 06.04.2007г. в 10:28ч.

    от чисто егоистични подбуди не обичам да ходя на кино:
    1.Аз съм пушач и 2 часа без цигара ме изнервят.
    2.Обичам докато гледам филм да си изпъна копитата,а в киносалона ме гледат много грозно ако реша да го направя,дори да съм седнала на последния ред и дори и 5 реда пред мен да няма никой.
    3.Мразя да си изключвам мобилния телефон…ако съм си в къщи просто натискам „пауза“ на дистанционното и не се дразня.
    4.Някои хора мляскат шумно,смеят се прекалено високо…беее колкото и да си заслужава да се види на голям екран някой филм определено домашното кино ме устройва повече…..

  • Иво на 06.04.2007г. в 11:22ч.

    Ами да съгласен съм всичко по писанието, но поне аз от време на време ходя на кино. Няма начин. У нас нямам такъв екран, нито дата проектор. На 21″ монитор някои филми просто не изглеждат както би трябвало. А има и друго в кината което е хубаво – заставят те да гледаш филма от начало до край, без прекъсване. Irreversibe, Dogville, Inland Empire например на кино са нещо неповторимо. И още повече на такива филми сте или двама или десетима. Дом на киното и Одеон са чудесни кина например. Би било супер ако имаше и частни прожекции – плащаш си и ти пускат филма само на теб и двама приятели например. Напълно съм съгласен и, че ходенето на разни ‘хитови’ неща е пълна глупост и гадост.
    А и друго дразнещо нещо, което не прочетох, е как хората си тръгват веднага щом започнат финалите надписи и палят лампите в салона. Ей това мен ме дразни най-много.
    Кината са като транспорта – шибана работа, но понякога няма начин.

  • IZaNaMI на 06.04.2007г. в 14:25ч.

    може и ДВД под наем ;) не забравай кварталните видеотеки :), където още не са фалирали, в същност мисля, че те са най-ощетени от пиратстването :)

  • lyd на 06.04.2007г. в 17:45ч.

    аз пък харесвам да ходя на кино. едно такова романтично ми е. в последните години го правех рядко поради липса на организация, най-вече, както и отчасти заради не кой знае колко големия избор.

    а сега, тъкмо се преместих да живея до киното и хоп, само след 2 години съседство, взеха че го затвориха :(

    за мен ходенето на кино си беше нещо уважително и ритуално като ходенето на театър (или, може би, опера, ама още не съм ходила на опера), нещо, за което отделяш специално време. затова и рядко го правех, понеже трудно намирам време за ритуали.

    обаче, пейо, днес, по законите на синхронността имах подобни размисли като твоите за телевизията. че не я гледам не защото съвсем нищо няма за гледане, ами защото трябва да влезна в ритъма на ритуала, който тя налага. и възмутено си казах „ама това е телевизия!“ – не е театър, където хората те уважават да творят на момента. тв е нещо, което може да се запише и после хората да гледат когато им се поиска, ако могат де.

    а киното … то е нещо по средата между тв и театър. зависи как решиш да погледнеш на него в някой конкретен момент.

    обичам мазни пуканки в киното и да си сложа краката на предната седалка в почти празния киносалон. понеже в хасково като отида на кино, салонът обикновено е празен :) супер си бешееее!

  • LeeAnn на 10.04.2007г. в 08:56ч.

    @Емил Попов
    „Арена“ става… за веднъж, нищо не си изпуснал, вярвай ми. Бях там веднъж…

    А това с пуканките и телефоните и аз не мога да го преживея…

  • Lemon на 10.04.2007г. в 13:14ч.

    Моят опит е повече с немски кина. Реклами има – поне 20 минути. Изходът е да влезеш по-късно. Аз лично влизам навреме, защото това не са глупавите тв-реклами, а са малко по-оригинални, нахални и смешни – тоест неща, които цензурата на телевизията не би допуснала. През това време лампите още си светят и хората си дърдорят. После вече се потапяш във филма. Друго е чувството и усещането. Каквато и техника да имаш в къщи, почти е невъзможно да достигнеш ефекта на големия екран и звука, който ти предоставят. Пък и човекът е социално животно – има нуждата да споделя. Друго си е да видиш, че още някой тайничко изтрива сълзичка или че още 100 човека се смеят заедно с теб…

  • acho на 28.01.2008г. в 15:16ч.

    Здравейте, за първи път ми е …боже доживях да пиша и питам нещо за кино- това великолипно изживяване. Имам един въпрос към всички участници…бихте ли ползвали слушалки, ако в кината имаше такива? Виждам, че голяма част от вас искат
    уединение, което не намират там.