трънки и блогинки

Петъчни богохулства

Написано на: 25.05.2007 · 12 коментара

Господ Бог създал човека по свой образ и подобие. Освен, че на външен вид човек изглежда като своя Създател, значи и човешката психика също е като на Господ. Означава ли това, че Бог, освен любов, е и жесток, егоистичен, ленив, завистлив, прелюбодействащ и горделив също като създадените по негово подобие? Това е един от въпросите, на които християнската доктрина има отговор, но той е доста неубедителен за съвремения човек. Също толкова забавно и неубедително е обяснението на въпроса що за оргия е произтекло, че Светият дух е заплодил Мария със сина на Господ, а Син и Отец и Дух са всъщност едно. Само аз ли се сещам за кръвосмешение? Или пък, че Господ има определени проблеми, та се налага Светият дух да му върши работата? Всъщност тези отговори не ме интересуват толкова, а по-скоро ме забавляват въпросите. Но ето някои въпроси, чийто отговори бих искал да знам:

Защо протестите се организират пред Александър Невски?
Александър Невски е църква, дом божи! Защо протестирате и изнасяте исканията си пред мястото където трябва да общувате с Бог? От Господ ли чакате да ви увеличи пенсиипоте, да разреши проблемите на образованието, да легализира марихуаната, торентите, порното или още за каквото се събират хората да простесират. В непосредствена близост до НС не може, но няма ли Министерски съвет, социално министерство, Министерство на културата и всякакви други институции на изпълнителната власт, която в действителност взима тези решения? Докато протестиращите се сърдят пред храма, чиновниците водят сутрин борба със глада, а следобяд – със съня, а Господ… „А Господ отгоре, през гъстия дим, гледаше на всичко тих, невъзмутим“.

Виновна ли е християнската доктрина за замърсяването на околната среда?
Една от основните причини хората да избират да вършат злини е, че не трябва да живеят с резултатите от избора си. Никой не сере в хола си, защото ще е изправен пред резултата от това свое решение. Но ние всички замърсяваме природата, защото не сме принудени да живеем с последствията от тези си действия. Немалка част от тази мисловна нагласа, според мен, се дължи и отношението на християнството към земния, тленен живот на човека. Той е само временен, незначителен откъс от време и само подготовка за вечното блаженство, което ни очаква на небето. Християните са насърчавани да късат връзките с материалния свят, за да въздигнат духа си. Гледайки на заобилящата ни природа като нещо несъществено за истинския път и цел в живота, значително по-лесно приемат и оправдават унищожението ѝ.

От друга страна си мисля, че езичниците биха били значително по-добри в опазването на природното равновесие. Те са славели реките, горите, морето, небето и са се намирали в хармония с него. Осъзнавали са мястото си в света като отношение между себе си и природата и са я величаели точно заради живота и красотата, които произхождат от нея, а това отношение ми напомня за днешните тезите на еколозите в много голяма степен. През четвърти век, изправен пред налагането на християнството, Делфийският оракул е обявил, че „изворите на Аполон са вече пресъхнали“. Може би е време те да бъдат съживени отново, за едно по-друго отношение към природата.

Кой праща гръмотевиците?
Дневният ми дзен и повод да напиша всичко това е новината, че гръмотевица е обезличила статуя на Христос. Гръмотевицата е отнесла ръката на Спасителя, сочеща към светото му сърце и е повредила единия от краката му. Аз се смях зверски на това, но и наиститна искам да чуя и теологическото обяснение.

Но колкото и да ми е забавно да се подигравам със съществуването на някаква висша сила, аз не забравям, че в полето, по време на гръмотевича буря, атеисти няма.

Категория: всякакви

12 коментара ↓

  • Хубаво ми е, когато хората коментират. Чета внимателно всеки коментар и отговарям, когато имам какво да кажа.

  • Антония на 25.05.2007г. в 12:10ч.

    Преди около година англиканската църква се обяви за зелен лайфстайл. Статията по темата в Таймс е вече недостъпна за преглед, но пък навремето съм се сетила да преведа едно късче:

    [Епископът на Лондон] Richard Chartres ще насърчи викариите да държат повече ‘зелени’ служби в църквите си и да предупреждават паствата си, че екологичният начин на живот е морално задължение на всички християни.

    Chartres казва: “Абсолютно задължително за всички ни е да стъпваме по-леко на земята и затова трябва да променим начина си на живот в екологична посока. Правейки егоистични избори като летене със самолет през ваканцията или купуване на голяма кола са симптоми на грях. Грехът не е просто списък с морални грешки. А е да водиш живот, обърнат към своето собствено его, пренебрегвайки последствията от постъпките си.”

  • ннаме на 25.05.2007г. в 12:33ч.

    „Виновна ли е християнската доктрина за замърсяването на околната среда?“

    тук си много прав. защо да си мръднем пръста, след като Господ съществува, всесилен е и ще ни оправи бакиите.

    отделно кога християнската църква е била нещо по-различно от корпорация за източване на блага от богомолците

  • zlatkata на 25.05.2007г. в 16:28ч.

    Малеее,това са си абсолютно неприлични теми в безделничен ден:))
    Да не те стрелят сега с камъни за подобни нечисти мисли:))
    Аз ще открия рубрика 99 начина да убиеш Пейо за скандални постове ,ще бръмча с фотоапарата да документирам и ще се кефя на сеира:))
    Ееех,какво ли не му идва на човек до главата от скука:)))

  • Ангел Грънчаров на 25.05.2007г. в 18:34ч.

    „Господ Бог създал човека по свой образ и подобие. Освен, че на външен вид човек изглежда като своя Създател, значи и човешката психика също е като на Господ. Означава ли това, че Бог, освен любов, е и жесток, егоистичен, ленив, завистлив, прелюбодействащ и горделив също като създадените по негово подобие?“

    За да бъде така, трябва не Бог да е създал човека, а човекът да е създал Бога. Помисли малко, пък макар и да си атеист. Мнението ти е пълно с такива подмени, просто не ми се занимава да ги вадя и посочвам. Добре е когато човек се опитва да разсъждава по такъв възвишен предмет да не го прави без съответната душевна нагласа, защото мисълта му започва да ражда някакви уроди :-(

  • ameucm на 25.05.2007г. в 20:29ч.

    „в полето, по време на гръмотевича буря, атеисти няма“ – това е велико, Пейо! :-))))

  • Daggerstab на 25.05.2007г. в 23:16ч.

    Друг подобен, но доста по-зловещ случай: Гугъл търсене (не давам връзка към страницата на новинарския сайт, защото вече е свалена – това беше преди повече от година – но на доста места са цитирани части от статията).

  • turin на 26.05.2007г. в 12:55ч.

    Аз не съм показно религиозен, но определено смятам, че към въпросите на вярата трябва да се пристъпя с вяра, а не с разумни доводи. Хуленето всъщност идва точно от разумното обмисляне на материя, която е от друг свят – света, в който нещата не са защото са логични, а са защото са.

    Наскоро за подобни неща говорихме със Сашо Шопов и Ийори на кафе – както не е правилно към точните науки да се подхожда с религиозна нагласа, така също не е и правилно към въпросите на вярата да се подхожда с разумната нагласа на точните науки.

    Иначе наистина много объркваш нещата, дори и ако се остава само на ниво разум и логика. Всички тези неща са обговаряни от много хора в продължение на много векове. И това са били мислещи, разумни хора – даже някои от тях много по-умни от всички нас, по днешните ни критерии. Ние днес не сме продукт на някакъв грандиозен умствено-логически еволюционен скок.

    Всичко идва от объркването на обяснения на вярата и на логиката и от незачитането на средата, епохата.

    Пак от разговора с Шопов – сигурно за средновековните християнски философи съвременните обяснения на точната наука са толкова нелогични и безумни, колкото за нас днес изглеждат обясненията на вярата. Всичко е въпрос на мяра и съотношение. ;)

  • larry на 26.05.2007г. в 17:54ч.

    „“в полето, по време на гръмотевича буря, атеисти няма” — това е велико, Пейо! :-))))“

    И е перифраза на култовата реплика „В окопите няма атеисти“преписвана на един кош хора между които няколко подполковника и един журналист ;).
    Наистина поливалентна фраза защото само след час шофиране из столицата започваш да си мислиш, че и зад воланите няма такива :)….. атеисти де.

  • Мартин на 28.05.2007г. в 12:42ч.

    Наистина е добре да се взима под внимание, че религията просто не стъпва на същите основи като науката, затова и разглеждането на едното от другото (и обратно) може да е съпроводено с парадокси. Преди време доста ми беше допаднало изложението на следните размисли по темата:
    http://www.teamten.com/lawrence/writings/science_and_religion.html

  • пейо на 28.05.2007г. в 13:22ч.

    Наясно съм, че първите въпроси са обсъждани и имат отговор, който е в съзвучие с останалата доктрина и затова написах, че този отговор не ме интересува и почерних въпросите, чийто възможен теологически отговор ме забавлява.

    Съзнавам и че религия и наука нямат нищо общо и трябва да се държат надалеч едно от друго, както надалеч трябва да са църквата и държавата. Всеки опит за обяснение на едното чрез другото е обречен да ги компроментира. Затова църквата старателно избягва всякакви научни аргументи, дори и когато подкрепят твърденията ѝ.

    И елементарното привеждане на логически аргументи прави докрината подвластна на законите логиката, а не на свободната интерпретация на писанията каквото според мен представлява теологията. Но от друга страна осигурява възможност за забавления, които не мисля да избягвам :)

  • zlatkata на 28.05.2007г. в 17:13ч.

    Ми е на тва е,само щуротии мисли днешната младеж ;р Да им е купон само:))

  • Andro на 13.06.2007г. в 11:13ч.

    Виновна ли е християнската доктрина за замърсяването на околната среда?

    Кат’ гледам, май сме си виновни самите ние, че не гледаме по-далеч от носа си, че не можем да се грижим за околната си среда и си измисляме оправдания и доктрини, които да оправдават поведението ни.

    „И Господ Бог взе човека и го засели в Едемската градина, за да я обработва и да я пази.“
    Бит 2:15